Správy Regióny

Bratislava môže prísť o 76 miliónov eur pri eurofondových projektoch

Dôvodom obrovskej finančnej straty má byť nová metodika EÚ, podľa ktorej už DPH nie je oprávnený výdavok na preplatenie.

Ilustračný obrázok k článku Bratislava môže prísť o 76 miliónov eur pri eurofondových projektoch
18
Galéria
Zdroj: Bratislava - Karlova Ves

Bratislava môže prísť pre nový spôsob účtovania DPH pri eurofondových projektoch na dopravné stavby až o 76 miliónov eur. Upozornil na to primátor hlavného mesta Ivo Nesrovnal. Poukázal pritom na novú metodiku EÚ, podľa ktorej už DPH nie je oprávnený výdavok na preplatenie. Z toho dôvodu už nie je spolufinancovanie projektov EÚ mestom päť percent, ale 25 percent, čo bude mať dosah na financie Bratislavy.

„Európska únia za pochodu zmenila pravidlá uplatňovania DPH a po novom si ju bude musieť uhrádzať mesto samo, respektíve nebude nám vrátená. Pre nás to znamená dodatočné finančné náklady na celé programové obdobie vo výške 76 miliónov eur, čo netuším, ako vo finančnej situácii Bratislavy zvládneme,“ povedal primátor.

Budúci rok prvých 10 miliónov

V budúcom roku to má pripraviť bratislavskú samosprávu o prvých desať miliónov eur. Tento výdavok sa týka projektu pripravovanej modernizácie Dúbravsko–Karloveskej električkovej radiály a podľa Nesrovnala sa im ho ešte s vypätím síl podarí vykryť vďaka vyšším príjmom.

Suma 76 miliónov v nasledujúcich rokoch súvisí s projektmi modernizácie električkových radiál a výstavby nosného systému MHD. Okrem Dúbravsko-Karloveskej je tu zahrnutá aj Vajnorská a Ružinovská radiála. Taktiež aj predĺženie električkovej trate v Petržalke až po Janíkov dvor.

Ako je to s DPH

Európsky súdny dvor posudzoval dva maďarské prípady, kde pri projektoch generujúcich zisky nebolo možné vnímať výstavbu (obec) a prevádzkovú fázu (mestsky dopravný podnik) ako oddelené entity. Na základe tohto rozhodnutia mohli slovenské orgány rozhodnúť o vyňatí DPH z európskeho financovania aj iných dopravných projektov.

„Legislatívne pravidlá pre európske štrukturálne a investičné fondy stanovujú, že DPH je považovaná za oprávnený výdavok na financovanie z týchto projektov, ak je nenávratná t. j. je konečným a skutočným výdavkom prijímateľa a nie je teda možné žiadať štát o jej vrátenie,“ vysvetlil Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu. Ako podotkol, Slovensko vedie s Európskou komisiou dialóg k naplneniu podmienok oprávnenosti v jednotlivých projektoch mestskej verejnej dopravy, ktoré majú byť financované z eurofondov.

Otázka oprávnenosti preplácania DPH sa podľa ministerstva dopravy týka všetkých operačných programov, v ktorých sú prijímateľmi mestá a obce SR. Štát deklaruje, že túto problematika rieši s Európskou komisiou tak, aby boli prijímatelia zaťažení čo najmenej a zároveň, aby nebolo ohrozené čerpanie európskych peňazí.

Zdroj: TASR
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM