Bratislavské NAJ: Remorkér Šturec je posledným riečnym mohykánom

Šturec je poslednou zachovanou loďou z celej flotily Československej plavby Dunajskej. V budúcnosti by v nej mohlo vzniknúť lodné múzeum s expozíciou o histórii dunajskej plavby.

Katarína Winklerová

Téma lodnej histórie a zachovaných pamiatok lodnej dopravy nie je v Bratislave práve najveselšia. Mnohé lode zlatej éry dunajskej plavby zhrdzaveli, prístavy a lodenice skončili v rukách súkromníkov.

Posledný mohykán

Jediným „zlatým pokladom“, ktorý hlavné mesto má, je loď Šturec (ktorá sa kedysi nazývala Štúr). Loď, ktorú postavili v roku 1937 v lodeniciach v Komárne ako vlečnú tankovú motorovú loď, je vytiahnutá a ukotvená v hornej časti lodného výťahu v prvom bazéne Zimného prístavu. V roku 2011 sa plným právom stala národnou kultúrnou pamiatkou.

Loď Štúr bola spustená na vodu spolu s ďalšími plavidlami tohto typu – Vajanský a Moyzes. Pri krste lode Štúr bol v komárňanských lodeniciach vtedajší predseda vlády prvej Československej republiky Milan Hodža i prvý slovenský námorný kapitán Július Thurzo.

Počas vojny loď prepravovala tovar po Dunaji. Prežila aj potopenie po zásahu bomby pri bombardovaní rafinérie Apollo v roku 1944. Pri nálete dostala zásah, po ktorom klesla ku dnu. V roku 1951 loď, našťastie, vytiahli na breh. Potom ju v Slovenských lodeniciach v Komárne zrekonštruovali, skrátili o 14 metrov zničenej časti a prestavali na remorkér pod názvom Šturec.

Nevyhnutná rekonštrukcia

Remorkér slúžil pre Dunaj plavbu dlhé roky. Po jeho vyradení hrozilo, že skončí v šrote. Nakoniec sa ju však podarilo zachrániť a ako jediná z troch sesterských lodí (Šturec, Vajanský a Moyzes) sa zachovala v pôvodnej podobe až do dnešných dní. V apríli 2014 sa aktivistom po dlhoročnej snahe podarilo získať vlečný remorkér Šturec od štátneho Slovenského vodohospodárskeho podniku pod správu Múzea dopravy v Bratislave, ktoré je súčasťou Slovenského technického múzea.

Vďaka súhlasu spoločnosti Slovenská plavba a prístavy a.s. môže loď bezplatne stáť na lodnom výťahu a dá sa pracovať na jeho rekonštrukcii.

„Na lodi Šturec v súčasnosti prebieha nevyhnutná údržba. Niektoré časti sa musia zakonzervovať. Postupne rekonštruujeme interiéry, v ktorých bývala posádka lode. Taktiež je potrebné opraviť technologické zariadenia a dokončiť strojovňu tak, aby sme mohli celú loď postupne sprístupňovať verejnosti. V rámci akcie Slnovrat na Dunaji a Dňa otvorených dverí sme sprístupnili aj zrekonštruovanú kormidelnú časť čiže kapitánsky mostík.“ povedal pre Bratislava24.sk riaditeľ Múzea dopravy STM v Bratislave Ernest Húska.

Zdroj: bratislava.dnes24.sk

Odporúčame