Správy Zo Slovenska

Emisný škandál Volkswagenu: Slovenskí spotrebitelia zatiaľ mlčia

Kým niektoré krajiny sú v kauze emisného škandálu automobilky Volkswagen aktívne, o Slovensku sa to povedať nedá, pretože u nás sa o tomto probléme mlčí.

Ilustračný obrázok k článku Emisný škandál Volkswagenu: Slovenskí spotrebitelia zatiaľ mlčia
4
Galéria
Zdroj: TASR

Na Slovensku je Dieselgate v úzadí

Emisný škandál automobilky Volkswagen, nazývaný tiež ako dieselgate, vypukol v septembri 2015 po tom, čo americká Agentúra pre životné prostredie zverejnila informáciu, že nemecká automobilka Volkswagen vybavila svoje automobily s dieselovými motormi TDI softvérom, ktorý znižoval množstvo vznikajúcich oxidov dusíka v priebehu laboratórnych testov výfukových plynov, aby ich autá splnili zákonný limit. Vyšetrovanie celého škandálu sa dotýka aj nesprávnych údajov o emisiách oxidu uhličitého. Niektoré krajiny sú v kauze veľmi aktívne, ale Slovensko v tomto smere značne zaostáva.

„U nás o tom ani viac-menej nepočuť. Chceme naštartovať diskusiu, pretože EÚ nemá vytvorený mechanizmus, ktorým by vedela pomôcť týmto prierezovým problémom vo viacerých krajinách, preto sa spolieha na národné inštitúcie,“ uviedla Petra Vargová Čakovská zo Spoločnosti ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) Poprad s tým, že naše inštitúcie čakajú na to, čo sa stane na strane Európskej komisie a výsledok pre spotrebiteľov nie je žiaden.

Zdroj: TASR

Problém s predajom auta

„Vidíme tu niekoľko problémov. Tento škandál sa netýka len jednej značky automobilov. Je potrebné nezávislé testovanie áut priamo na cestách nejako ošetriť. Prichádza nový spôsob testovania automobilov, ktorý by mal vstúpiť do platnosti v roku 2017. Až 95 % testovaných áut vykazovalo vyššie emisie a spotrebitelia sú dlhodobo zavádzaní,“ povedala Vargová Čakovská.

Ďalším problémom podľa nej je, že slovenskí spotrebitelia nemajú záujem o životné prostredie a jeho ochranu. Podaných je podľa nej viac ako 1400 žalôb. Zároveň doplnila, že keď ľudia majú tieto autá a chcú problém riešiť, tak sa môžu na S.O.S. v Poprade obrátiť. „Pred rokom nám prišiel papier, že naše auto je dotknutým automobilom a odvtedy sa nič nedialo. V aute to pri šoférovaní necítim, ale cítim sa oklamaný a zavádzaný. Auto nemôžem ani predať,“ povedal spotrebiteľ Marián Kuchta, ktorého sa emisný škandál dotýka.

Podobný problém trápi aj Miroslava Smolára, ktorý rovnako nemôže predať svoje vozidlo. „Prešiel rok a pol a nič sa nestalo. Medzitým som bol na emisnej kontrole, povedali mi však, že všetko je v poriadku. Auto sa mi stále kazilo. Myslím si, že sme podvedení všetci, ktorí takéto autá vlastníme,“ povedal Smolár.

Pri ceste do zahraničia bez informácií

S.O.S. Poprad sa venuje aj poskytovaniu cezhraničnej zdravotnej starostlivosti. Podľa Sone Ďurčovej z S.O.S. Nitra, slovenskí spotrebitelia sú ľahostajní a nevedia, na čo majú v zahraničných nemocniciach nárok.

„Keď idú do zahraničia, nie vždy sa informujú, že keď sa niečo stane, že aké majú práva a povinnosti. Nemajú naštudované základné informácie o právach v zdravotnej starostlivosti v členských štátoch EÚ,“ povedala Ďurčová. Ľudia by si mali pred vycestovaním do zahraničia vždy zaplatiť zdravotné poistenie a zároveň poznať svoje práva a povinnosti.

Prehovoril aj minister

Šéf Ministerstva hospodárstva (MH) SR Peter Žiga (Smer-SD) by sa k žalobe na VW ohľadom tzv. dieselgate nepripojil. „Mám doma tiež vo svojom vlastníctve VW Touareg a nepripojím sa k tejto žiadosti, lebo to považujem za bezpredmetné. Vnímam to tak, že iniciatíva sa chce priživiť na niečom, čo vzniklo v Amerike. Nemyslím si, že je na to dobrá pôda u nás v Európe, kde sa tým nezaoberajú ani v Nemecku, ani v iných krajinách. V zásade nemám dôvod napádať a atakovať najvýznamnejšieho investora na Slovensku,“ dodal v reakcii po dnešnom rokovaní vlády Žiga.

Zdroj: TASR
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM