Maros Palesch Rôzne

Kam si sadnúť, aby ste prežili?

Každý dopravný prostriedok má svoje za a proti, predovšetkým čo sa bezpečnosti týka. Poradíme vám, ako v nich cestovať čo najbezpečnejšie.

Hoci letecká doprava je podľa štatistík najbezpečnejší spôsob prepravy, niekedy to vyzerá, že opak je pravdou. Je to spôsobené hlavne tým, že keď sa stane letecké nešťastie, následky bývajú fatálne pre drvivú väčšinu cestujúcich. Takže aj keď na cestách zomrie ročne niekoľkonásobne viac ľudí, najväčším strašiakom sú práve lietadlá. Pokiaľ chcete mať lepší pocit, nie je nič jednoduchšie, ako si pri nástupe do akéhokoľvek dopravného prostriedku vybrať miesto, kam si sadnete. Medzi jednotlivými časťami lietadla, autobusu, vlaku, alebo auta je totiž, čo sa bezpečnosti týka, dosť veľký rozdiel.

Lietadlo Jednoznačne najbezpečnejšie miesta sú v stredu trupu nad krídlami. Konštrukcia je tu najpevnejšia a aj v prípade, že v kabíne vypukne požiar, je odtiaľto u väčšiny typov lietadiel najbližšie k núdzovým východom.

Vlak V prípade vlaku je to jednoduché. Najväčšie riziko hrozí v prvých 3 – 4 vagónoch, pretože tie v prípade zrážky zasiahne najväčšia časť energie nárazu. Posledné 2 – 3 vagóny sú nebezpečné v prípade nárazu zozadu. Prostredné vagóny sú relatívne najbezpečnejšie.

Autobus Najbezpečnejšie miesta pri doprave autobusom sú v rade za vodičom. Na sedadle pri okienku je riziko o niečo väčšie ako na sedadlách do uličky. Najväčšiu pravdepodobnosť, že cestujúci pri havárii utrpí ujmu na zdraví, je na sedadlách v poslednom rade a na sedadlách pri okne na pravej strane autobusu. Je to preto, že vodič je len človek a pud sebazáchovy mu v prípade krízovej situácie velí strhnúť riadenie tak, aby bol v bezpečí. Nebezpečné sú aj sedadlá v tesnej blízkosti dverí. Tam je totiž konštrukcia vozidla najkrehkejšia.

Auto Najbezpečnejším miestom v aute je sedadlo za vodičom. Naopak predné sedadlo vedľa vodiča je nie neprávom označované za sedadlo smrti. Pravdepodobnosť, že človek tu sediaci utrpí vážny úraz, je asi dvojnásobná ako na ostatných miestach.

UPOZORNENIE: Všetky tieto informácie je nutné brať trochu s rezervou. Vždy, samozrejme, záleží na množstve faktorov, ako je napríklad rýchlosť, smer odkiaľ príde náraz, bezpečnostné prvky, technický stav a podobne.

Čísla smrti 3000 – toľko ľudí zomrie každý deň na svete počas nehôd automobilov 1,1 milióna – počet mŕtvych na cestách za rok 965 – toto číslo znamená počet obetí leteckých nehôd v roku 2007. Nie sú v tom ale započítané pády malých súkromných lietadiel. Rovnaký počet ľudí zomrie na cestách počas 8 hodín! 1000 – približne toľko ľudí zomrie ročne počas nehôd vlakov.

Čierna listina leteckých spoločností Európska únia, konkrétne Európsky úrad civilnej leteckej dopravy, zostavil zoznam leteckých spoločností, ktorých lietadlá nezodpovedajú štandardom bezpečnosti podľa noriem EU (obvykle sa jedná o zastarané stroje bez potrebnej pravidelnej údržby). Tieto spoločnosti nesmú pristávať v štátoch EU a úrad ani neodporúča lietadlami týchto spoločností cestovať. Veľmi často ide o letecké spoločnosti z Afriky a Ďalekého Východu. Tu je prehľad štátov a počet leteckých spoločností, ktorým EU vystavila stopku: Konžská demokratická republika – 51, Indonézia – 48, Kirgizsko – 22, Gabon – 8, Sierra Leone – 8, Svazijsko – 6, Rovníková Guinea – 7, Ukrajina – 3 , KĽDR – 1, Libéria – 1, Sudán – 1, Afganistan – 1, Rwanda – 1, Angola – 1.

Zdroj: Internet

KDE SEDIET
4
Galéria
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM