Rastislav Búgel Regióny

Ľady sa pohli: Známu nitriansku obec napoja na cestu PR1BINA

Obyvateľov jednej z najznámejších obcí pri Nitre potešila správa, na ktorú dlho čakali. Ich dedina dostane priame napojenie na rýchlostnú cestu R1.

Ilustračný obrázok k článku Ľady sa pohli: Známu nitriansku obec napoja na cestu PR1BINA
Zdroj: TASR

Samospráve sa po rokoch konečne podarilo o priame napojenie obce v okrese Nitra na rýchlostnú cestu PR1BINA. Obec ako spoluinvestor v súčasnosti spracováva územné rozhodnutie a robí majetkovoprávne usporiadanie dotknutých pozemkov. Obec Lehota v okrese Nitra by mala byť do októbra tohto roka priamo napojená na rýchlostnú cestu PR1BINA. „Všetky pozemky budú vo vlastníctve obce a obec ich dá do prenájmu ministerstvu dopravy. Robíme všetky zmluvy až po vyplatenie a vklad do katastra,“ informoval starosta Lehoty Milan Chmelár.

Financovanie z vlastných zdrojov

Podľa jeho slov majiteľmi dotknutých pozemkov je zhruba 30 známych vlastníkov, neznámi vlastníci, cirkev, štát i Národná diaľničná spoločnosť. „Odhadujeme, že náklady obce dosiahnu približne 125 000 eur, čo nám nabúra obecný rozpočet. Budeme sa však usilovať zvládnuť financovanie z vlastných zdrojov,“ skonštatoval starosta. Rozpočtový náklad na výstavbu križovatky Lehota dosiahne 800 000 eur.

Usilovali sa už niekoľko rokov

O priame napojenie obce Lehota na rýchlostnú komunikáciu sa samospráva usilovala niekoľko rokov. Už počas posledného verejného prerokovania stavby rýchlostnej cesty PR1BINA v roku 2008 starostovia Lehoty i Veľkého Zálužia vyjadrili obavy, že výstavbou novej trasy cesty R1 prídu o priame a rýchle spojenie s Nitrou a žiadali preprojektovanie križovatky pri obci Lehota. „Do Nitry sa bude možné dostať iba cez mestskú časť Kynek, kde dôjde k dopravnému kolapsu, pretože už teraz je tu doprava neúmerne zahustená,“ argumentovali. Napriek tomu sa výstavba rýchlostnej cesty zrealizovala bez priameho napojenia Lehoty na R1.

Ministerstvo zmenilo názor

Ministerstvo dopravy ešte v roku 2012 nevidelo dôvod na priame napojenie obce na rýchlostnú cestu R1. Tvrdilo, že príliš veľa pripojení spomaľuje dopravu a znižuje bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Po štyroch rokoch však názor zmenilo. Dôvodom výstavby priameho napojenia cesty III/1674 na rýchlostnú cestu R1 je bezpečnosť premávky, odľahčenie klasickej aj tranzitnej dopravy mimo zastavané časti dotknutých obcí a mestských častí, čo prispeje k odstráneniu nevyhovujúcich technických parametrov a zníženiu negatívnych účinkov dopravy na životné prostredie.

Vyhnú sa dopravným zápcham

Výstavbu Križovatky Lehota vítajú aj obce Veľké Zálužie, Jarok, mestská časť Nitry Kynek i samotné krajské mesto Nitra. „Napojenie bude najmä do budúcnosti veľkým prínosom pre našich obyvateľov, ktorí sa vyhnú dopravným zápcham v meste a za pár minút sa dostanú do práce do priemyselného parku,“ tvrdí Chmelár. Podľa štatistiky obce prejde za jeden deň po existujúcej ceste III/1674 v obidvoch smeroch priemerne 1300 vozidiel. Nové prepojenie umožní zjazd v smere od Nitry a pripojenie na rýchlostnú cestu R1 v smere na Banskú Bystricu. Nové napojenie na cestu III/1674 je navrhnuté ako okružná križovatka s troma vetvami.

Foto: ilustračné

Zdroj: TASR
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM