Správy

Nižšie pokuty za chýbajúce kontroly STK a EK? Poslanci takúto zmenu podporujú

Poslanci chcú motivovať ľudí, aby si plnili povinnosti týkajúce sa pravidelných kontrol áut. Pokuty za chýbajúcu emisnú a technickú kontrolu by sa mali znížiť.

Ilustračný obrázok k článku Nižšie pokuty za chýbajúce kontroly STK a EK? Poslanci takúto zmenu podporujú
Zdroj: TASR

Pokuty za neplatné alebo chýbajúce emisné či technické kontroly sa majú znížiť. Zároveň sa má liberalizovať trh so sieťou staníc technických a emisných kontrol. Vyplýva to z návrhu novely zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách z dielne ministerstva dopravy, ktorú dnes jednohlasne podporili členovia Ústavnoprávneho výboru NR SR a odporučili právnu normu schváliť aj v pléne.

Novela by mala nadobudnúť účinnosť 1. novembra 2017, pričom ustanovenia týkajúce sa zníženia pokút majú navrhnutú účinnosť od 1. apríla 2018, vzhľadom na potrebné úpravy informačných systémov.

Čo sa týka pokuty za chýbajúcu či neplatnú emisnú alebo technickú kontrolu, vodičovi hrozí v súčasnosti v obidvoch prípadoch vo výške 165 eur. Od 1. januára 2016 pritom platí, že ak majiteľ auta zaplatí do 15 dní dve tretiny z tejto pokuty, považuje sa za uhradenú.

Teraz ministerstvo v novele zákona prináša zmenu v tom, že ak si majiteľ auta dodatočne splní túto svoju povinnosť, čiže absolvuje technickú alebo emisnú kontrolu a zaplatí do 15 dní jednu tretinu z pokuty, táto sankcia sa bude považovať za uhradenú.

„Tento nástroj bude zároveň motivačným nástrojom pre všetkých prevádzkovateľov vozidiel, aby si svoje povinnosti aj dodatočne splnili čo najskôr, a tým sa vyhli pokute v plnej výške,“ vysvetlila hovorkyňa rezortu dopravy Karolína Ducká.

Pripomenula, že od januára 2016 je spustený aj jednotný informačný systém cestnej dopravy, prostredníctvom ktorého si môžu všetci motoristi nastaviť notifikáciu, ktorá ich vopred upozorní na blížiaci sa termín technickej a emisnej kontroly.

Liberalizácia trhu so stanicami technickej a emisnej kontroly má umožniť to, aby si takúto stanicu mohol založiť každý, kto splní zákonom stanovené podmienky. Ministerstvo dopravy by tak po novom nemalo limitovať počet staníc, ako je tomu v súčasnosti. Momentálne totiž počet staníc technickej kontroly určuje ministerstvo pre každý okres. Od novinky si rezort sľubuje zvýšenie počtu staníc a odstránenie dlhých čakacích lehôt.

Opozičný poslanec Ján Marosz (OĽaNO) však vyslovil obavu, či sa nebude počet staníc po Slovensku nekontrolovateľne rozrastať, ako sa to stalo napr. v Poľsku. Štátny tajomník rezortu dopravy Viktor Stromček (Smer-SD) ho ubezpečil, že ministerstvo urobilo všetky kroky, aby bolo pripravené čo najlepšie. „Ak však prax niečo ukáže, opäť to doladíme. Ide nám primárne o to, aby neexistovali tie nekonečné rady,“ vysvetlil. Ako obmedzenie podnikania vníma súčasnú reguláciu počtu staníc aj predseda výboru Róbert Madej (Smer-SD).

Foto: ilustračné

Zdroj: TASR
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM