Zo Slovenska

Predaju slovenských výrobkov má pomôcť nový fond. Zaberie marketing a kampane?

Domáce výrobky tvoria na pultoch predajní v porovnaní s okolitými krajinami katastrofálny pomer. Potravinári a poľnohospodári chcú preto zriadiť fond.

Ilustračný obrázok k článku Predaju slovenských výrobkov má pomôcť nový fond. Zaberie marketing a kampane?
Zdroj: TASR

Zvýšiť podiel slovenských potravín na pultoch obchodov môže iba spotrebiteľ, ktorý bude namiesto zahraničných výrobkov žiadať domáce produkty. Zhodli sa na tom zástupcovia potravinárov i Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR (MPRV SR) počas výstavy Agrokomplex v Nitre.

Slabý pomer

Ako pri diskusii na tému Regionálne jem, Slovensko podporujem skonštatoval podpredseda Slovenskej potravinárskej a priemyselnej komory (SPPK) a zároveň predseda Únie potravinárov Slovenska Dušan Janíček, domáce výrobky tvoria na trhu potravín 40 až 41 percent.

"To je veľmi málo, zvlášť, keď si uvedomíme, že v okolitých krajinách je tento podiel na úrovni 80 až 85 percent. A to je veľký rozdiel. Domácich producentov schopných vyrábať kvalitné a bezpečné potraviny máme pri tom na Slovensku dosť,“ skonštatoval.

Silné reťazce

Podľa slov generálnej riaditeľky Sekcie potravinárstva a obchodu na MPRV SR Zuzany Nouzovskej je za týmito číslami nevyvážený trh, v rámci ktorého síce funguje výkonné poľnohospodárstvo a potravinárstvo s kvalitnými produktmi, ale zároveň aj veľmi silné obchodné reťazce.

Čítajte aj: Žlté zlato z poľa: Je pravda, že sa z kukurice priberá?

"A tie často nútia producentov dodávať na trh potraviny za ceny, ktoré nepokrývajú ani ich výrobné náklady. Problémy, ktoré z toho vznikajú sa potom často prenášajú až na poľnohospodárov, ktorí majú následne problém dostať sa k platbám za svoje suroviny,“ povedala Nouzovská.

Nový fond

Aby sa postoj zákazníkov na Slovensku zmenil a popri cene výrobkov sa začali viac orientovať aj na ich kvalitu a krajinu pôvodu, plánujú potravinári a poľnohospodári zriadiť marketingový fond, z ktorého sa budú hradiť rôzne kampane zamerané na spotrebiteľské správanie Slovákov.

"Bude to fond, ktorý by mal združovať finančné prostriedky na propagáciu slovenských potravín, na komunikáciu so spotrebiteľom, na jeho presviedčanie, aby sa vrátil k slovenským potravinám, na vysvetľovanie toho, čo znamená potravinárstvo pre krajinotvorbu, pre zdravú a bezpečnú výživu. Toto je našou ambíciou. Treba povedať, že Slovensko je krajinou kde absentuje agrárny marketing. Myslíme, že prostriedky v tomto fonde, ktoré budú aj od výrobcov aj od štátu, by mohli tejto myšlienke veľmi prospieť,“ skonštatovala Nouzovská.

Čítajte aj: Slovenské ovocie zdražie. Nahradí ho poľské a priplatíme si najmä za jablká

Zameranie sa na presviedčanie a výchovu zákazníkov je vhodnou cestou aj podľa Janíčeka. "Kľúč v rukách má spotrebiteľ. On sa musí dožadovať toho, aby dostal kvalitný výrobok s jasne definovanou krajinou pôvodu. Toto je rozhodujúce, pretože na našom trhu sa objavujú výrobky, ktoré prichádzajú z rôznych kútov, častokrát sú to aj výrobky, ktoré možno boli dovezené do EÚ a prebalené, takže spotrebiteľ nemá celkom istotu čo konzumuje. A tým môže neraz ohroziť aj svoje vlastné zdravie,“ myslí si.

Ilustračné foto, TASR

Zdroj: TASR
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM