Prešporčania sa Viedenskou električkou odviezli po prvýkrát pred 104 rokmi

Viedenská električka premávala po trati, ktorá mala celkovú dĺžku 69 kilometrov. Viete, koľko z toho bolo na území dnešnej Bratislavy?

Už je to viac ako 100 rokov, odkedy do dnešnej Bratislavy dorazili prvé vlaky historickej Viedenskej električky. Táto udalosť vyvolala v Prešporku vlnu nadšenia, ulice lemovalo množstvo zvedavých ľudí a na konečnej stanici čakal niekoľkotisíco­vý dav.

Trasa Viedenskej električky

S nápadom na prepojenie dvoch významných miest na Dunaji elektrickou železnicou prišiel už v roku 1898 viedenský inžinier Josef Tauber. Trasa, ktorú navrhol, viedla z centra Viedne po pravej strane Dunaja cez Schwechat, Hainburg, Wolfsthal, ďalej cez hranicu Rakúska a Uhorska, Kopčany a po moste Františka Jozefa do Prešporku.

Celá trať merala takmer 70 kilometrov a delila sa na tri úseky – viedenský mestský úsek, medzimestský úsek a prešporský mestský úsek, ktorý bol dlhý bezmála 7 kilometrov.

Úsek viedol z Kopčian, cez Ligetfalu (Petržalku), po pravostrannom nábreží Dunaja a cez most Františka Jozefa na konečnú stanicu Námestie Korunovačného pahorku (Námestie Ľ. Štúra). Odtiaľ pokračoval späť dnešnou Mostovou, Jesenského a Štúrovou ulicou, čím trať spravila v centre okruh a vrátila sa na most.

Začiatok pravidelnej premávky

Slávnostné otvorenie trate sa uskutočnilo 1. februára 1914, kedy sa dve súpravy, zložené z dvoch vozňov II. a III. triedy, vydali na dlhú cestu z Viedne do Prešporku. Vítali ich tisícky nadšených ľudí, ktorí sa už nevedeli dočkať, kedy sa Viedenskou električkou budú môcť odviezť aj oni.

Ten deň nastal o pár dní neskôr – 5. februára 1914, kedy sa oficiálne začala pravidelná diaľková doprava medzi oboma mestami. Zabezpečovalo ju jedenásť párov vlakových súprav a cestovný čas z konečnej na konečnú trval dve až dve a pol hodiny.

Toto spojenie Viedne a Prešporku sa od začiatku tešilo veľkej obľube obyvateľstva. Len za prvý rok prevádzky boli predané až 3 milióny cestovných lístkov.

Koniec prepravy

K dočasnému prerušeniu spojenia došlo rozpadom Rakúsko-Uhorska v roku 1919. Linka bola znova obnovená 21. mája 1920, ale cestujúci sa pri ceste z Rakúska museli už podrobiť kontrole v Kopčanoch a následne prestúpiť do vozidla miestnej železnice Bratislava.

V roku 1938 bola premávka opäť zastavená. Petržalku totiž obsadili Nemci, premenovali ju na Engerau, a električky prestali jazdiť do centra Bratislavy. Definitívny koniec Viedenskej električky nastal v roku 1945, kedy Nemci po príchode frontu vyhodili do povetria časť dnešného Starého mosta.

Zdroj: YouTube.com
Zdroj: bratislava.dnes24.sk

Odporúčame