Rôzne

Rozohrali partičku a dali šach-mat celému svetu! Slováci vymysleli unikátny spôsob výroby figúrok

Dáma v ľudovom odeve, Juraj Jánošík ako kráľ. Šachové figúrky nie sú len čierno-biele. Na podujatí startupistov v Bruseli zaujali netradičné šachy z Banskej Bystrice!

Ilustračný obrázok k článku Rozohrali partičku a dali šach-mat celému svetu! Slováci vymysleli unikátny spôsob výroby figúrok
Zdroj: Facebook

V centre Bruselu sa z iniciatívy think-tanku ThinkYoung a Centra Wilfrieda Martensa pre európske štúdiá (WMCES) uskutočnil prvý ročník podujatia s názvom Makerstown. Ide o prezentáciu tvorby a inovatívnosti mladých podnikateľov z krajín EÚ.

Jánošík v šachu

Medzi firmami, ktorá doslova rozohrala partičku šachu, je aj skupina mladých nadšencov z Banskej Bystrice. Milovníci tejto hry objavili novú technológiu na výrobu šachových figúrok.

Martin Tokár z rodinnej firmy PAGY spresnil, že ich originálne, historicky presné šachové sety s jedinečným dizajnom a rôznou povrchovou úpravou od pokovovania, patiny až po ručne maľované figúrky, sú svojím príbehom zasadené do rôznych historických období Slovenska a Európy.

„Jeden z našich maľovaných cínových šachových setov je aj Jánošíkov šach. Figúrky znázorňujú tradičné slovenské postavy a objekty. Vežu znázorňuje maketa dreveného kostolíka z východného Slovenska, jazdca zas typický predstaviteľ našej fauny – kamzík. Strelec je tvorený chlapom odetým do detvianskeho kroja, hrajúcim na fujaru, dáma je deva v ľudovom odeve. Juraj Jánošík je znázornený ako postava kráľa, ktorý kraľuje všetkým legendárnym slovenským postavám,“ uviedol Tokár.

Vysvetlil, že vytvorením tohto šachu sa ich startupová firma pokúsila dostať do šachovej podoby rázovitý slovenský folklór a uchovanie postavy Jánošíka ako národného hrdinu pre ďalšie generácie.

Dobrá vizitka

Makerstown je prvé podujatie tohto druhu, ktoré na jednom mieste združilo podnikateľov a tvorcov európskych politík. Akciu bolo možné zorganizovať so strategickou podporou spoločností Google a Intel a v spolupráci s Európskou komisiou.

WMCES, ktoré je názorovou platformou Európskej ľudovej strany, možno vnímať ako politický think-tank, ktorý reflektuje politické priority krajín EÚ a k týmto prioritám patrí aj zamestnanosť mladých ľudí v Európe.

„Mladí ľudia dnes cestujú, svet sa zrýchlil, ale mladí Európania chcú žiť v Európe a aby tu mohli žiť, potrebujú prácu. Startupy ponúkajú príležitosť najmä pre kreatívnych a inovatívnych mladých ľudí a preto sa zrodil nápad zorganizovať podujatie, na ktorom sa nakoniec stretlo okolo 45 startupistov z celej Európy,“ opísal situáciu šéf WMCES Mikuláš Dzurinda.

Na otvorení podujatia sa zúčastnil podpredseda Európskej komisie pre pracovné miesta, rast, investície a konkurencieschop­nosť Jyrki Katainen a neskôr medzi startupistov zavítal eurokomisár pre výskum, inovácie a vedu Carlos Moedas a viacero členov Európskeho parlamentu.

Akcia je prvá svojho druhu v Bruseli, nadväzuje však na dlhoročnú tradíciu podobných výstav ručne vyrábaných produktov v Paríži a Ríme.

Čítajte aj: Obloha a voľnosť sú Tomášovou vášňou: Podieľal sa aj na vytvorení svetového rekordu

Sachy Pagy
6
Galéria
Zdroj: Facebook
Zdroj: TASR
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM