Správy

Súdy sú pripravené: S firmami už budú od júla komunikovať elektronicky

Slovenské súdy už budú s firmami komunikovať výlučne elektronickou formou. Právnickým osobám sa od prvého júla automaticky aktivuje e-schránka.

Ilustračný obrázok k článku Súdy sú pripravené: S firmami už budú od júla komunikovať elektronicky
Zdroj: TASR

Od začiatku júla budú súdy komunikovať s právnickými osobami výlučne cez elektronické schránky. Ministerstvo spravodlivosti urobilo všetko pre to, aby boli na túto úlohu pripravené a zvládli ju. Uviedol to hovorca ministerstva Peter Bubla

Doposiaľ prebiehala elektronická komunikácia iba s firmami, ktoré mali e-schránku aktivovanú. Od 1. júla sa okruh osôb výrazne rozšíri. Právnickým osobám sa týmto dňom automaticky aktivuje e-schránka. „V súčasnosti dokončujeme práce na odstraňovaní niektorých problémov, ktoré by mohli sťažiť alebo znemožniť elektronickú komunikáciu nielen nám a súdom, ale najmä právnickým osobám,“ ozrejmil Bubla.

Skontrolovať si musia správnosť údajov

Ministerstvo sa tak, okrem iného, aktívne snaží doplniť a opraviť údaje zapísané v Obchodnom registri, aby sa štatutári dostali do svojich elektronických schránok. Doteraz zosúladilo údaje zapísané v Obchodnom registri s údajmi v Registri fyzických osôb u viac ako 5400 spoločností. Rezort pritom vyzýva štatutárov, aby si aj sami aktívne skontrolovali správnosť týchto údajov.

„Samozrejme asi nikdy nie je možné na sto percent dopredu zaručiť, že všetko pôjde hladko,“ pripustil Bubla. „Môže sa stať, že po spustení ‚ostrej‘ prevádzky elektronickej komunikácie nastanú nejaké problémy, ale sme pripravení na ne hneď reagovať a odstrániť ich v čo najkratšom možnom čase,“ prisľúbil.

Schránku treba kontrolovať pravidelne

Rezort upozorňuje štatutárov právnických osôb, že je dôležité, aby si pravidelne kontrolovali elektronickú schránku. V opačnom prípade sa totiž môže stať, že prídu o dôležité informácie, alebo im uplynie lehota pre uplatnenie práva.

Do elektronických schránok budú súdy odosielať svoje rozhodnutia, žiadosti, vyjadrenia, stanoviská či iné dokumenty. „Ďalšou zaslanou písomnosťou môže byť výzva súdu na zaplatenie súdneho poplatku, prípadne výzva na doplnenie podania, ak nie je zrejmé, čoho sa týka a čo sa ním sleduje. Súd tiež týmto spôsobom môže požiadať o ďalšie skutkové tvrdenia týkajúce sa sporu,“ priblížil Michal Múcska z tlačového oddelenia ministerstva.

Viacero elektronických služieb

V rámci rezortu spravodlivosti sú v súčasnosti prístupné viaceré e-služby. Najpoužívanejšie zo strany verejnosti sú podľa Bublu formuláre pre podania do Obchodného registra, v rámci ktorých si môže občan nechať zapísať, zmeniť alebo vymazať údaje v obchodnom registri. Tiež e-žaloby, ktoré poskytujú možnosť elektronického podania v civilnom procese, správnom súdnom procese, podania elektronického platobného rozkazu alebo podania v exekučnom konaní.

Medzi elektronické služby rezortu spravodlivosti patrí aj Elektronická zbierka zákonov, informačný systém Registra úpadcov alebo Register partnerov verejného sektora. Pre odbornú verejnosť sú určené služby ako Elektronický súdny spis, Elektronický denník znalca, tlmočníka a prekladateľa alebo Centrálna evidencia exekúcií. V budúcnosti by mal byť verejnosti dostupný Informačný systém Obchodného registra, Informačný systém Centra právnej pomoci alebo Informačný systém analytického centra.

Foto: ilustračné

Zdroj: TASR
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM