SVET O SLOVENSKU: Ako sa postupne predáme Číňanom

V najbližších rokoch by mali na Slovensko plynúť miliardové čínske investície, aj turisti. Počty slovenských diplomatov v “ríši stredu” sa zasa navýšia.

Ilustračný obrázok k článku SVET O SLOVENSKU: Ako sa postupne predáme Číňanom
Zdroj: TASR

Číňania sa už dlhšie snažia rozširovať svoj ekonomický a tým nepriamo aj politický vplyv v Európe. Za bránu na starý kontinent si zvolili najmä krajiny V4. Významné investície už majú v Česku a v Maďarsku. Zdá sa, že teraz je na rade Slovensko a vláda Roberta Fica Číňanom vďačne otvára náruč. Portál Thediplomat.com píše, že Bratislava prijala jedinečný strategický dokument o rozvoji slovensko-čínskych vzťahov až do roku 2020. Čo sa z neho dá vyčítať?

Čínska stratégia

“Až do nedávna bolo Slovensko stredoeurópskou krajinou s najmenším záujmom o Čínu. Teraz je však Slovensko jediným štátom v regióne, ktorý prijal špeciálnu čínsku stratégiu. Čoskoro by tiež mohol získať niekoľko významných čínskych investícií,píše Thediplomat.com .

Kľúčový dokument má 37 strán a nazýva sa Stratégia pre rozvoj ekonomických vzťahov s Čínou 2017 – 2020. Portál uvádza, že dokument obsahuje odhodlanie “posilniť relatívne dobré slovenské vzťahy s Čínou na ekonomické ciele."

“Tento cieľ by sa mal dosiahnuť cez navyšovanie počtu slovenských diplomatov v Číne, otváranie Slovenských domov v rôznych čínskych mestách na prilákanie čínskych investorov a turistov, ako aj cez vytvorenie plánov na využitie čínskych fondov pri budovaní domácej infraštruktúry,” píše Thediplomat.com.

Veľké investície

Portál uvádza, že Slovensko značne zaostáva za svojimi susedmi v rámci V4 v lákaní čínskeho kapitálu na svoje územie. To by sa však čoskoro malo zmeniť. Konkrétne sa očakáva, že čínsky oceliarsky gigant Hesteel Group kúpi v apríli budúceho roka košický US Steel. Tento obchod by mohol mať hodnotu až 1,4 miliardy eur a Číňania by mohli následne naliať do železiarní ďalšie 1 – 2 miliardy eur.

“Uvažuje sa aj o ďalších čínskych investíciách – napríklad strategický 30-ročný prenájom bratislavského letiska, alebo investície v oblasti kúpeľníctva, či hydroenergie,” píše Thediplomat.com. Špeciálnou oblasťou je doprava, kde by sa Slovensko mohlo stať dôležitým tranzitným uzlom pre železničné spojenie Číny a Európy.

Foto: ilustračné

Zdroj: Dnes24.sk

Odporúčame