Svet o Slovensku

SVET O SLOVENSKU: Automobilky vraj chcú iba lacnú pracovnú silu

Pracovníkom na Slovensku stačí zaplatiť menej ako ich kolegom z Nemecka či Francúzska. Zahraniční investori k nám prichádzajú údajne preto, aby ušetrili.

Ilustračný obrázok k článku SVET O SLOVENSKU: Automobilky vraj chcú iba lacnú pracovnú silu
Zdroj: TASR

Môžeme si navrávať čo chceme, no zahraničných investorov láka na Slovensko stále najmä lacná pracovná sila. Našinec sa totiž uspokojí s podstatne menším platom, ako robotník zo západnej Európy. Píše o tom francúzsky portál Challenges.fr, ktorý si v tejto súvislosti zobral na mušku aj luxusnú značku Jaguar Land Rover.

Šetrnosť na prvom mieste

"Šokujúce! Už aj luxusná typicky britská značka presúva výrobu. Prestížna automobilová firma Jaguar Land Rover odštartovala výstavbu svojho slovenského závodu v Nitre,“ píše portál.

Čítajte aj: SVET O SLOVENSKU: Takúto nakladačku Fico ešte nedostal! Vraj patrí do basy

Zdôrazňuje, že ide o nízkorozpočtovú fabriku, ktorá zamestná 2 800 ľudí, investícia bude mať hodnotu 950 miliónov eur a ďalších 230 miliónov eur pôjde na sieť dodávateľov.

Podľa portálu je prekvapujúce, že Jaguar sa tak rozhodol, hoci sa mu darí údajne veľmi dobre. "Firma predala za prvých osem mesiacov tohto roka rekordných 372 978 áut, čo predstavuje nárast o 24 percent a za minulý rok dosiahla skvelú operačnú maržu 14,9 percenta… napriek tomu sa pridala do klubu nemeckých luxusných automobiliek, ktoré presunuli výrobu na východ za lacnou pracovnou silou,“ píše Challenges.fr.

Slovákom vraj stačí málo

Podľa portálu sa Jaguar pre Slovensko rozhodol z dôvodu „nízkych nákladov a štátnej pomoci.“ Pripomína, že pod Tatrami sa už usadil Volkswagen, ktorý tu vyrába napríklad prestížne Touaregy.

Čítajte aj: SVET O SLOVENSKU: Som posadnutá túžbou stať sa matkou, hovorí krásna Sklenaříková

"Už je to raz tak, že aj najluxusnejšie modely sa môžu vyrábať vo východnej Európe! Je to logické – mzdové náklady v Nemecku alebo vo Francúzsku sú približne 30 eur na hodinu, v Španielsku to je 20 eur a na Slovensku len 10 eur,“ píše Challenges.fr.

Zdroj: TASR

Automobilová veľmoc

Portál pripomína, že Slovensko je skutočná automobilová veľmoc. "Automobilky tvoria 43 percent slovenskej priemyselnej produkcie a štvrtinu exportu.“ Luxusné štvorkolesové značky si však vyberajú aj ďalšie východoeurópsky krajiny.

Mercedes-Benz má fabriku v maďarskom meste Kecskemet, ktorú plánuje ešte rozšíriť investíciou vo výške 580 miliónov eur do roku 2018. Už dnes tam nachádza prácu štyritisíc Maďarov a bude ich ešte viac. Automobilka avizovala, že u našich južných susedov postaví aj ďalšiu výrobu, kde zamestná 2 500 nových pracovníkov.

Čítajte aj: SVET O SLOVENSKU: V mene otca i syna i svätej rúry z Batizoviec

V Maďarsku má rozbehnutú výrobu aj nemecké Audi. Mercedes chce zas údajne rozšíriť výrobu v Rumunsku, kde plánuje preinvestovať 280 miliónov eur.

Krajiny východnej Európy sa zatiaľ stále tešia, že ich ľudia dostávajú prácu, hoci za menej peňazí ako ich kolegovia na západe kontinentu. Experti dlhodobo varujú, že ak je toto hlavná motivácia investorov, o pár rokov príde čas, keď zdvihnú kotvy a posunú sa ešte ďalej na východ za lacnejšou pracovnou silou.

Ilustračné foto, TASR

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM