SVET O SLOVENSKU: Buď sa prispôsobíme, alebo tvrdo doplatíme

Elektromobilov je zatiaľ na našich cestách ako šafranu a dajú sa počítať na niekoľko stoviek. Budúcnosť však patrí práve autám na batériový a plug-in pohon. Výroba klasických spaľovacích motorov pôjde do útlmu.

Ilustračný obrázok k článku SVET O SLOVENSKU: Buď sa prispôsobíme, alebo tvrdo doplatíme
Zdroj: TASR

Slovenská ekonomika, a tým pádom aj prosperita väčšiny Slovákov, závisia do značnej miery od toho, ako sa darí domácim automobilkám. Či už je to bratislavský Volkswagen, trnavský Peugeot, žilinská Kia, či nitriansky Jaguár, všetky tieto podniky dávajú priamo i nepriamo prácu desiatkam tisícov Slovákov. Ich hlavná výroba však z dlhodobého hľadiska nemá ružovú budúcnosť. Stále totiž produkujú najmä klasické autá so spaľovacími motormi. To sa musí zmeniť. O téme píše portál Automotive News Europe.

Elektromobilita je nutnosť

„Rozvoj elektromobilov je nevyhnutný. Do dvoch rokov budú predstavovať osem percent celosvetového predaja všetkých áut,“ píše Automotive News Europe. A tento trend bude len narastať. “O 22 rokov sa podiel elektrických áut na globálnom predaji zvýši na 54 percent.” A to už je dosť dobrý dôvod, aby sa krajina závislá na automobilovom priemysle, zamyslela nad svojou budúcnosťou.

“Ak nechceme zaspať, a my nechceme, budeme sa musieť prispôsobiť,” cituje portál slovenského ministra hospodárstva Petra Žigu. “Mnoho automobiliek už oznámilo termíny, od kedy sa plne transformujú na výrobu elektromobilov a to vrátane tých, ktoré majú výrobu na Slovensku. Nechceme sa len pasívne prizerať, chceme byť aktívnymi partnermi,” dodal minister.

Otázka národnej bezpečnosti

Portál opisuje, že automobilky na Slovensku sa už pomaly začali zmenám prispôsobovať. „Volkswagen v Bratislave vyrába elektromobily e-Up! od roku 2013… PSA v Trnave tiež plánuje výrobu elektromobilov a spoločnosť stopla výstavbu novej linky na klasické spaľovacie motory. Jaguar v Nitre zasa požiadal o povolenie, aby mohol rozšíriť plánovanú výrobu o produkciu autobatérií,“ uvádza Automotive News Europe.

“Potrebná transformácia automobilového priemyslu bude stáť veľa energie, ale mali by sme ju nájsť, už len pre zabezpečenie národnej bezpečnosti,” cituje portál Petra Badíka. Jeho firma vlastní sieť elektronabíjacích staníc. Na záver už len varovne dodáva – “mali by sme byť lídrami tohto procesu, ale nie sme.”

Foto: ilustračné

Zdroj: Dnes24.sk

Odporúčame