SVET O SLOVENSKU: Bude menej mŕtvych na koľajniciach?

Železničiari plánujú modernizáciu viacerých nechránených priecestí na juhu Slovenska. Križovatka koľajníc a cesty sa stala len za minulý rok osudnou až šiestim ľuďom.

Ilustračný obrázok k článku SVET O SLOVENSKU: Bude menej mŕtvych na koľajniciach?
Zdroj: TASR

Zrážka s vlakom je nočnou morou asi každého motoristu. Prežiť kolíziu s niekoľko tonovým rozbehnutým kolosom je skutočne veľkým šťastím. Je paradoxné, že podľa vyhlásenia generálneho riaditeľa ŽSR stúpa počet takýchto nešťastných dopravných nehôd, ktoré zavinili vodiči z povolania. Sú to muží, ktorí by mali byť na cestách obzvlášť skúsení a obozretní. Pomôže situáciu zlepšiť osadenie väčšieho počtu závor a svetelných signalizácií? Téme sa venuje aj český portál Lidovky.cz .

Veľké plány

„Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) zmodernizujú železničné priecestia na juhu Slovenska, kde štátom dotovanú prepravu zabezpečuje súkromný dopravca RegioJet z českej skupiny Student Agency,“ uvádzajú Lidovky.cz.

Dodávajú, že tento krok prichádza po tom, ako sa v minulosti na tejto regionálnej trase medzi Bratislavou a Komárnom stalo niekoľko tragických zrážok vlakov s autami. Zranenia utrpeli aj pasažieri vo vlakoch a prepravca musel riešiť tiež poškodenia súprav.

„Napríklad v novembri 2016 sa na jednom z nechránených železničných priecestí na tejto trati zrazil vlak RegioJetu s nákladným autom. Pri nehode sa zranilo viac ako desať ľudí,“ uvádza český portál.

Zvláštny paradox

Plánovaná modernizácia sa už začala. Lidovky.cz citujú slová generálneho riaditeľa ŽSR, podľa ktorého už vynovili dve priecestia a plánujú zmodernizovať ešte ďalších sedem. Na celej sto-kilometrovej trati sa železničné koľaje križujú s cestou až 52-krát.

Je však otázne, do akej miery pomôže modernizácia znížiť nehodovosť. Sám šéf železničiarov totiž priznáva, že väčšina nehôd sa minulý rok stala na chránených priecestiach. Nárast nehodovosti je pritom naozaj alarmujúci – kým v roku 2016 to bolo len 38 zrážok, v minulom roku toto číslo narástlo na 50 kolízií, ktoré si vyžiadali šesť ľudských obetí.

Chystanú modernizáciu oceňuje aj minister dopravy Arpád Érsek. Zúčastnil sa na slávnostnom otvorení nového zvukového a svetelného signalizačného zariadenia spolu so závorami, ktoré ŽSR vybudovali v obci Dolný Štál.

Na jednom z priecestí na trase Bratislava – Komárno železničiari otestujú aj novinku – pilotný projekt v podobe priečnych farebných spomaľovacích pásov, ktoré vodičov včas upozornia na blížiaci sa prechod cez koľajnice.

Foto: ilustračné

Zdroj: Dnes24.sk

Odporúčame