SVET O SLOVENSKU: Chodci získajú absolútnu prednosť!

Prejsť cez cestu ako chodec môže byť veľmi riziková záležitosť a to dokonca aj na vyznačenom priechode. Ročne pri tejto jednoduchej činnosti zomrie asi desať ľudí.

Ilustračný obrázok k článku SVET O SLOVENSKU: Chodci získajú absolútnu prednosť!
Foto: Marcel Páleš

Napätie medzi chodcami a vodičmi je staré asi ako motorizmus sám. Obe skupiny na seba navzájom šomrú a obviňujú vždy tých druhých z nedostatku ohľaduplnosti. Pikantné pri tom je, že ten istý človek dokáže často nadávať na arogantných šoférov, keď je v pozícii chodca a akonáhle sa sám posadí za volant, začne obviňovať chodcov z riskantného správania. Nech už je to akokoľvek, faktom zostáva, že človek kráčajúci pešo po ceste je najzraniteľnejším článkom cestnej dopravy a preto si zaslúži osobitnú ochranu. Český portál idnes.cz informuje, že Slovensko chce ísť v tomto smere na maximum.

Absolútna prednosť

Viaceré európske krajiny už zaviedli vo svojich dopravných pravidlách stopercentnú prednosť chodcov na priechodoch. Čoskoro by to tak malo byť aj u nás: “Slovensko chce ísť po vzore tých krajín, kde je legislatívne zakotvené, že chodec má vlastne absolútnu prednosť a to už v okamihu, keď sa blíži k priechodu pre chodcov,” cituje idnes.cz slovenského viceprezidenta Policajného zboru Ľubomíra Ábela.

V praxi by to malo znamenať, že šofér bude musieť vždy pred priechodom pribrzdiť, ak sa k nemu budú blížiť nejakí ľudia. Polícia si od toho veľa sľubuje: “Autá pôjdu radšej pomalšie, budú ostražitejšie a tým vznikne menej nehôd, zranení a mŕtvych.” Štatistika je pritom alarmujúca. Podľa portálu zahynie ročne na slovenských cestách 49 chodcov a z toho zhruba desať obetí príde o život priamo na priechode pre chodcov.

Česi zatiaľ nič

Portál uvádza, že Česko rovnako ako trebárs Bulharsko nemá v zákonoch zakotvené žiadne podobné ustanovenie. “Naopak, chodec ešte musí dávať pozor napríklad na električky, ktoré majú pred ním prednosť,” uvádza idnes.cz. Na českých cestách pritom ročne zahynie až 130 pešo kráčajúcich ľudí a mnohí z nich priamo na priechode.

Vysoká ochrana chodcov platí napríklad v Belgicku, kde na priechodoch bez svetelnej signalizácie, alebo bez prítomnosti policajtov musí auto vždy bezpodmienečne spomaliť a dať prechádzajúcim ľuďom prednosť. Takto to funguje aj v Holandsku a Švajčiarsku. “Od toho sa odvíja povinnosť približovať sa autom k priechodu takou rýchlosťou, aby vodič stihol včas a bezpečne zastaviť, ak do vozovky vkročí človek." Švajčiarski vodiči majú túto povinnosť v niektorých prípadoch dokonca aj na miestach, kde priechod nie je vyznačený. Samozrejmosťou je prednosť slepcovi bez sprievodu.

Portál tiež uvádza, že v Česku platí povinnosť vodiča zastaviť vedľa iného auta, ktoré dáva prednosť chodcovi na priechode. Pravidlo sa však vzťahuje len na autá idúce v jednom smere. V druhej polovici vozovky už musí byť chodec ostražitý a počkať, kým mu dajú prednosť aj protiidúce autá.

Foto: ilustračné

Zdroj: Dnes24.sk

Odporúčame