Svet o Slovensku

SVET O SLOVENSKU: Už nebudeme lacná pracovná sila!

Zamestnanci slovenských automobiliek nadobúdajú sebavedomie a odhodlane tlačia na svojich zamestnávateľov, aby im výraznejšie zvyšovali mzdy. Ich snaha sa vypláca.

Ilustračný obrázok k článku SVET O SLOVENSKU: Už nebudeme lacná pracovná sila!
Zdroj: TASR

Keď sa minulý rok podarilo bratislavským zamestnancom Volkswagenu vydupať si zvýšenie miezd o 14 percent, veľa sa hovorilo o tom, že je to veľké víťazstvo aj pre odborárov z iných firiem. Tento úspech totiž poslúžil ako vzor pre ďalších nespokojných pracovníkov a ukázal im, že koordinované úsilie spolu s hrozbou štrajku prinášajú svoje ovocie. Portál intellinews.com aktuálne informuje o štrajkovej pohotovosti a tvrdých mzdových vyjednávaniach v ďalších slovenských automobilkách.

Sila odborov

Zamestnanci žilinskej fabriky Kia Motors sú oficiálne v štrajkovej pohotovosti od 10. apríla. Intellinews píše, že len deň pred tým dosiahli ich českí kolegovia v Škoda Auto navýšenie miezd o 12 percent a zároveň sa vedú tvrdé vyjednávania o platoch v trnavskom závode PSA Peugeot – Citroen, ako aj u ich dodávateľov.

“Štrajkové rokovania podčiarkujú silu slovenských odborov v čase rastúcej ekonomiky a klesajúcej nezamestnanosti. Zároveň sa ukazuje narastajúci odpor zamestnancov byť lacnou pracovnou silou pre spoločnosti zo západnej Európy. Tento trend je cítiť v celej strednej Európe,” dodáva portál.

Intellinews cituje odborára Miroslava Chládeka, podľa ktorého požadujú priemerné mesačné navýšenie o 84 eur, čo má byť o 14 eur viac, ako ponúka manažment. Personálny riaditeľ spoločnosti Anton Ondrej však podľa portálu tvrdí, že platy dlhodobých zamestnancov sú ochotní navýšiť v priemere až o 107 eur, ale odborári chcú 117 eur. “Kvôli desiatim eurám môžu stratiť oveľa viac, keďže počas štrajku im nevzniká nárok na plat a môžu prísť o bonusy naviazané na objem výroby.”

Neprimeraný tlak?

Okolo diania v Žiline sa vynorili aj špekulácie o nevhodných praktikách. “V prvý deň štrajkovej pohotovosti som obdržal asi 20 telefonátov od ľudí, ktorí tvrdili, že šéfovia sa vypytujú, kto sa chce pridať k potenciálnemu štrajku, čo je nezákonné,” cituje portál Chládeka. Hovorca spoločnosti to však kategoricky odmietol s tým, že žiadnu oficiálnu šťažnosť na správanie sa nadriadených nedostali.

“Aj keď dianie v Kia je oveľa vážnejšie ako v trnavskom Peugeote, je to prvýkrát, čo sa odborári z dvoch automobiliek a ďalších dvoch subdodávateľov dokázali spojiť a postupovať vo svojich snahách koordinovane,” píše Intellinews. Dodáva, že priemerný plat výrobných pracovníkov v žilinskej Kia je 1456 eur vrátane bonusov, zatiaľ čo regionálna priemerná mzda sa pohybuje okolo úrovne tisíc eur.

Foto: ilustračné

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM