SVET O SLOVENSKU: Vypravili čínsky nákladný vlak až do Bratislavy

Vzdialenosť viac ako desať tisíc kilometrov prejde tento špeciálny vlak za 15 dní. Nevezie však pasažierov, ale tovar, s ktorým obchoduje Čína so Slovenskom.

Ilustračný obrázok k článku SVET O SLOVENSKU: Vypravili čínsky nákladný vlak až do Bratislavy
Zdroj: TASR

Čína už dávno nie je zaostalou komunistickou krajinou s centrálne plánovanou ekonomikou. Zmenila sa na ekonomického giganta, ktorý čoraz viac rozširuje svoju sféru vplyvu po celom svete. Čínske firmy, predovšetkým v oblasti ťažby nerastných surovín, už dominujú v Afrike. Peking však neskrýva svoju chuť obsadiť aj európske trhy. Čínski investori už v minulosti nakúpili veľkú časť dlhov problémových krajín ako je Grécko, Španielsko, či Taliansko a veľmi aktívne vyhľadávajú aj nové príležitosti v krajinách V4. Slovensko nie je výnimkou.

Žiadny luxus

Vlak, ktorý v piatok minulý týždeň vypravili zo severovýchodného čínskeho prístavného mesta Dalian, je približne v tretine svojej dlhej cesty do Bratislavy. Čínsky portál Chinadaily.com.cn píše, že vzdialenosť 10 537 kilometrov prejde bez prestávky za 15 dní. Nečakajte však žiadny luxus na štýl legendárneho Orient Expressu. Ide o bežný nákladný vlak.

“Vlak vezie náklad 41 kontajnerov plných elektronických zariadení, strojových dielcov a ľahkých priemyselných produktov. Smeruje priamo do Bratislavy cez Rusko a Ukrajinu,” píše Chinadaily.com­.cn. Dodáva, že prístav v meste Dalian má podobné železničné spojenia aj s Japonskom, Južnou Kóreou a ďalšími európskymi krajinami.

Čínsky drak rozširuje vplyv

Priame spojenie medzi Čínou a Slovenskom len potvrdzuje trend posledných rokov, keď sa Peking snaží rozširovať svoje pole pôsobnosti predovšetkým v krajinách strednej a východnej Európy. V Česku už čínska firma CEFC kúpila podiel v leteckej spoločnosti Travel Service, vlastní akcie pivovaru Lobkowicz a tiež slávnu futbalovú Sláviu. Celkovo by mali u našich západných susedov v krátkom čase preinvestovať až tri miliardy eur.

Čínsky vplyv sa cez aktivity firmy CEFC prejavuje aj na Slovensku. Získala polovičný podiel v spoločnosti J&T Finance Group, čím vstúpila aj do Poštovej banky. Obchodovala aj so Železiarňami Podbrezová, od ktorých kúpila strojárne ŽĎAS. Najvýraznejší vplyv na ekonomiku a zamestnanosť veľkej časti Slovenska by však Číňania mohli získať kúpou košických železiarní US Steel, o ktorej sa už dlhú dobu špekuluje.

Čínsky premiér Li Kequang sa minulý rok zúčastnil na investičnom fóre v Rige, kde sedel za jedným stolom so 16-timi premiérmi zo strednej a východnej Európy. Oznámil, že jeho krajina sa chystá do tohto regiónu naliať jedenásť miliárd dolárov. To je už slušný kapitál, ktorý by Číňanom mohol zabezpečiť nielen ekonomický ale aj určitý politický vplyv.

Foto: ilustračné

Zdroj: TASR

Odporúčame