Ľubomír Hudačko Správy Regióny

Túr v Prešove a okolí je naozaj nemálo a je ťažké vypichnúť iba jedinú. Teraz vám však predstavíme jednu z tých najkrajších. Týka sa šarišského MOAI.

Ilustračný obrázok k článku Turistika v okolí Prešova má svoje čaro: Už ste sa boli pozrieť na šarišské MOAI?
Zdroj: Klub prešovských turistov

Klub prešovských turistov má vyše 200 aktívnych členov. S niekoľkými z nich sa jeho predsedníčka Alena Bodnárová poradila a ako jednu z viacerých zaujímavých lokalít na turistiku vybrali aj miesto neďaleko obce Zlatá Baňa v okrese Prešov južne od kóty 869,5 m.

Kráter Chujava

Lokalita sa nachádza v Slanských vrchoch. Kráter, alebo ako sa Chujave hovorí, okraj sopky, vznikol mohutným zosuvom skalného bloku. Prepadlina má tvar kotla a má hĺbku asi 80 metrov. Šírka krátera je 120 metrov a dĺžka až 350 metrov. „Kráter vznikol na odľahlom, panenskom mieste ďaleko od civilizácie s nepoškodenou vegetáciou. Na začiatok turistickej trasy do tajomného Krátera Chujava je potrebné sa odviezť autobusom z Prešova smer Zlatá Baňa, vystúpiť na prvej zástavke tejto obce a pri budove lesného závodu odbočiť na cestičku vľavo, táto vedie priamo do lesa,“ hovorí dôležité inštrukcie A. Bodnárová.

Ako pokračovala, asi po kilometri po ľavej strane je niekoľko vodných zdrojov. Pri prvom z nich treba odbočiť doľava, do kopca na nevýraznú lesnú cestu. „Sledujeme túto cestu tiahnúcu sa približne severným smerom. Po necelých dvoch kilometroch od začiatku túry cesta stráca na výraznosti a prichádza už tesne pod strmé svahy Čiernej hory. Odbočíme vpravo do lesa a už sa tu črtajú skaly okraja Chujavy. Prístup ku kráteru je vhodný pre skúsenejšieho turistu, pretože ho neoznačujú turistické značky,“ povedala nám ďalej predsedníčka klubu.

Tá sem doporučuje ísť, lebo také niečo asi nikde na Slovensku neuvidíte. Zaujímavé podľa nej je, že nad kráterom sa teploty už dopoludnia v lete šplhajú vysoko nad 20 stupňov, dolu je však chladnejšie najmenej o desať stupňov.

V otvoroch do nespočetných malých a väčších jaskyniek vidno kusiská ľadu, ktoré tam podľa všetkého pretrvajú do najbližšej zimy. „Najväčšia jaskynka poskytuje úkryt pre niekoľko ľudí. V týchto dierach sa do leta drží sneh a ľad, obyvatelia Zlatej Bane ich využívali ako prírodné chladničky na odkladanie hlavne mäsa,“ vraví ďalej Bodnárová.

Šarišské MOAI

Všade naokolo je spleť nakopených machom obrastených balvanov, cítite sa akoby sme boli vošli do pralesa. Prejsť kráter by ste mali asi za hodinu a keď sa vyšplháte strmo hore, vyjdete na žltú značku na kóte 869,5 m a turistický chodník pokračuje na Čiernu horu. „Odtiaľ po červenej značke cez vrch Lysá prídete k lokalite, ktorá má názov Rysie skaly. Ide o stuhnuté čelo lávového prúdu, ktorý sa v tejto časti zastavil. Čelo má šírku asi sto metrov a výšku aj desať metrov,“ vysvetľuje Alena Bodnárová.

Keď budete pokračovať ďalej, pred vami sa zjavia obrovské kamenné útvary, ktoré pripomínajú sochy na Veľkonočných ostrovoch v Tichom oceáne nazývané „moai“. „Nie každý má možnosť navštíviť Veľkonočné ostrovy, zato ale stačí prísť sem do Slanských vrchov a uvidíte "šarišské MOAI“ na vlastné oči. Turistiku skončíte v Hanušovskom sedle a na Sigorde. Ak absolvujete celú túto nenáročnú trasu, prejdete asi 10 kilometrov," dodala na záver predsedníčka Klub prešovských turistov.

Dajte LIKE na našej FB stránke a máte vždy čerstvé info z Prešova a okolia.