Prokop Slováček Svet o Slovensku

Uhlíkové vlákna zo Slovenska lietajú v Boeingoch a dobyli aj veľký svet F1

Vieme byť aj svetoví! Slovenská firma vyrába super materiál pre formuly, luxusné autá aj lietadlá. V Monaku vyspovedal jej šéfa írsky denník The Irish Times.

Ilustračný obrázok k článku Uhlíkové vlákna zo Slovenska lietajú v Boeingoch a dobyli aj veľký svet F1
Zdroj: Facebook

Spoločnosti ako Esset, Pixel Corporation, alebo c2i dokazujú, že Slovensko nemusí byť iba jednoduchou montážnou dielňou, kde ľudia len manuálne skladajú niečo, čo vymysleli v zahraničí. The Irish Times si v rozsiahlom článku všíma úspechy firmy c2i z Dunajskej Stredy.

Uhlíkový zázrak

Ľahší ako hliník a pevnejší ako oceľ – to sú hlavné vlastnosti materiálu z uhlíkových vlákien, ktorý sa používa aj na výrobu kokpitu závodných formúl F1. Úspora na hmotnosti zvyšuje rýchlosť auta a zároveň znižuje jeho spotrebu.

Preto je materiál atraktívny aj pre prémiové automobilové značky ako Porsche, Jaguar, BMW a Audi. Všetky sú zároveň klientmi slovenskej firmy c2i, ktorá pre nich komponenty z uhlíkových vlákien vyrába.

„Naše výrobné náklady sú nižšie. Nie však preto, že by išlo o inú technológiu. Trik je v tom, že vyrábame vo veľkom a dokážeme tak znižovať jednotkové náklady,” hovorí zakladateľ c2i Patrick Hessel pre The Irish Times. Denník ho vyspovedal v Monaku na udalosti EY World Entrepreneur of the Year, kde reprezentoval Slovensko.

PREČÍTAJTE SI AJ: Na svete je nová verzia futbalovej hymny od Davida Guettu. Špeciálne venovaná Slovensku

Budúcnosť uhlíka

Autá z uhlíkových vlákien sú rýchle, ľahké a majú nižšiu spotrebu, čo z nich robí aj ekologicky prijateľnejšiu alternatívu oproti tradičným modelom. Ale napriek veľkovýrobe, ktorá tlačí výrobnú cenu dole, ešte stále nie je možné používať tento super materiál aj v bežných autách strednej a nižšej triedy.

Dočkáme sa napríklad Toyoty z uhlíkových vlákien? – pýta sa The Irish Times.* „Neviem, možno o 20 – 30 rokov. Určite to nie je reálne skôr ako o desať rokov,”* odpovedá Patrick Hessel.

Prienik do leteckého priemyslu

Firme z Dunajskej Stredy sa však darí aj bez masového využívania jej materiálov v automobilovom priemysle. “Za päť rokov zvýšila svoj obrat z dvoch miliónov eur na 25 miliónov naplánovaných na tento rok. V Dunajskej Strede na Slovensku zamestnáva 400 ľudí,” píše írsky denník.

Na záver dodáva, že slovenská firma úspešne dodáva komponenty aj pre letecký priemysel. Konkrétne sedadlá a vnútorné panely pre Boeing 787 Dreamliner a Airbus A 350. Vo vzduchu znamená každý ušetrený kilogram úsporu v tisíckach eur na palive. Preto je v tejto chvíli letecký priemysel perspektívnejším klientom firiem vyrábajúcich uhlíkové vlákna ako automobilky.

FOTO: facebook c2i

PREČÍTAJTE SI AJ: Ulica, ktorá žiada Kaliňákovu hlavu, stráca hlas. Čo bude nasledovať?

Uhlikove vlakna zo Slovenska
10
Galéria
Zdroj: Facebook
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM