Zo Slovenska

Zvyk je železná košeľa: Slováci nie sú ochotní meniť banku či poisťovňu

Slováci ostávajú dlhodobo verní tým istým poskytovateľom finančných služieb. Keď už sa pre zmenu rozhodnú, často "naletia" nevýhodnej konkurencii.

Ilustračný obrázok k článku Zvyk je železná košeľa: Slováci nie sú ochotní meniť banku či poisťovňu
Zdroj: TASR

Rozhodujúcimi faktormi pre zachovanie priazne ich aktuálnej banke či poisťovni sú pritom cena a spoľahlivosť. Na druhej strane tí, ktorí zvažujú zmenu finančnej inštitúcie, argumentujú predovšetkým vysokými poplatkami, nevýhodnými cenami produktov i nezáujmom o zákazníka.

Nakoniec však ku konkurencii odchádza približne len štvrtina z nich. Ostatní vraj na to nemajú čas, alebo takúto zmenu považujú za komplikovanú. Pre spoločnosť Home Credit to zistil prieskum agentúry STEM/MARK.

Lojálni klienti

Vyzerá to tak, že Slováci sú k poskytovateľom najrôznejších pôžičiek, poistení, sporiacich alebo bežných účtov lojálni. Banku alebo poisťovňu menia len sporadicky, to už na to musia mať naozaj vážny dôvod.

Prieskum tiež ukázal, že siedmim z desiatich ľudí za posledné dva roky vôbec ani nenapadlo zmeniť spoločnosť, u ktorej majú životné poistenie, dôchodkové pripoistenie či poistenie domácnosti. Podobne „verní“ sú aj klienti bánk, u ktorých majú úver, alebo majú uložené peniaze na bežnom účte.

Čítajte aj: Nenechajte sa oklamať podvodníkom! Na Slovensku úraduje falošný exekútor

Hlavným uznávaným dôvodom zotrvania u súčasného poskytovateľa finančného produktu pre ľudí je cena a spoľahlivosť. Pre klientov bánk, ktorí majú nejakú pôžičku, je taktiež veľmi dôležitá otázka rýchleho vyriešenia ich problému a férovosť, teda že platí všetko, na čom sa s bankou dohodli.

Pozor na lákavé ponuky

„Ľudia by sa nemali nechať zlákať prvou dobre vyzerajúcou cenovou ponukou. V mnohých prípadoch totiž môže ísť len o zdanlivo výhodnú akciu s viacerými "ale“. Cena je iba jedným z parametrov pri výbere vhodného finančného produktu. Vždy je nutné zohľadniť všetky dostupné informácie o produkte, zoznámiť sa s ponukou súvisiacich služieb a pozrieť sa aj na doterajšie skúsenosti existujúcich klientov," zdôrazňuje Michal Kozub zo spoločnosti Home Credit.

Mnoho Slovákov z času na čas zvažuje aj odchod ku konkurencii. Nemusí byť však nutne za tým len nespokojnosť s doterajšími službami. Ide jednoducho o snahu ušetriť nejaké peniaze na výdavkoch.

Finančne výhodnejšia ponuka dokáže presvedčiť predovšetkým tých, ktorým vadia vysoké poplatky a aktuálna cena ich produktu. Všetci respondenti, ktorí zvažovali zmenu bankovej pôžičky uviedli, že práve vysoká cena bola v ich prípade dôvodom, prečo sa začali obzerať po konkurenčných ponukách.

Vysoké poplatky

Privysoké poplatky donútili takto uvažovať deväť z desiatich Slovákov s pôžičkou. Otázka ceny je kľúčovým parametrom taktiež v prípade poistenia vozidiel a životného poistenia, kde približne 70 percent opýtaných zvažovalo zmenu kvôli vysokej cene.

Podľa Kozuba zákazníkov pritom môžu vyburcovať k odchodu ku konkurencii aj iné okolnosti. Napríklad pri životnom poistení uvádzalo veľké množstvo ľudí ako vážne problémy nedostatočný záujem o klienta, ale aj nepružnosť pri riešení problémov.

Čítajte aj: Fenomén, ktorý nám pomotal hlavy: Už štvrťstoročie surfujume na internete

Hoci mnohí Slováci aj zvažovali odchod ku konkurencii, keď „prišlo na lámanie chleba“, drvivá väčšina z nich napokon „cúvla“. Výnimkou boli len ľudia, ktorí boli nespokojní s poistením auta, keďže približne polovica z nich nakoniec poisťovňu aj zmenila. Najčastejšie spomínaným dôvodom, prečo si odchod ku konkurencii nakoniec rozmysleli, bol nedostatok času.

Ilustračné foto, TASR

Zdroj: TASR
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM