Anton Hrachovský Správy

Analytik z Ineka sa vyjadril jasne: Rýchlostná cesta pri Zámkoch je výmyslom

Diaľnice či rýchlostné cesty - mnoho z toho bolo aj v našom regióne nasľubované, zatiaľ bez efektu. Podľa organizácie INEKO tomu inak ani nebude. A bytostne sa to týka aj Nových Zámkov.

Ilustračný obrázok k článku Analytik z Ineka sa vyjadril jasne: Rýchlostná cesta pri Zámkoch je výmyslom
Zdroj: TASR

Analytik INEKO Ján Kovalčík hovorí o frustrácii, ktorej sa obyvatelia viacerých regiónov Slovenska nevyhnú. Dôvodom sú plané sľuby politikov, ktorí v ľuďoch už roky živia nádej na lepšie tranzitné podmienky. Ako inak – medzi spomínané regióny sa podľa analytika radí i ten novozámocký.

R7 cez Nové Zámky zbytočná?

Ineko prednedávnom zverejnilo interaktívnu mapu ciest, kde sa venuje opodstatneniu jednotlivých úsekov, ktoré slovenská vláda plánuje už niekoľko rokov vybudovať. Už dávnejšie je však známe, že množstvo plánovaných úsekov je finančne nepokrytých.

Jedným z nich je i rýchlostná cesta R7, ktorá nadväzuje na nultý obchvat Bratislavy a mala by pokračovať cez Nové Zámky až do Lučenca. „Rýchlostná cesta R7 je vymyslená agenda politikov. Nateraz by úplne stačil štvorpruh po Šamorín, v dohľadnom čase po Dunajskú Stredu. Na väčšine ťahu R7 je postavená cesta prvej triedy slabo vyťažená. Stačí ju začať poriadne udržiavať, časom možno niekde zlepšiť. Dopravná záťaž je taká nízka, že rýchlostnú cestu tam netreba ani vo výhľade niekoľkých desaťročí,“ vyjadril sa Ján Kovalčík v rozhovore pre portál etrend.sk.

Od Dunajskej po Zámky

Ďalšou plánovanou komunikáciou je cesta prvej triedy kopírujúca plánovanú R7 až od Nových Zámkov. „Od Dunajskej Stredy po Nové Zámky je legitímne uvažovať, že by sa časom vybudovala nová cesta prvej triedy, keďže tam dopravná spojnica chýba. Ale je absolútne nelegitímne hovoriť o rýchlostnej ceste a jej pokračovaní po Lučenec,“ predpokladá analytik, podľa ktorého je treba začať konečne venovať pozornosť aj malým, respektíve nízkonákladovým riešeniam. Podľa Ineka Národná dialničná spoločnosť na svojom webe hrubo zavádza, keď pri vyše 60 úsekoch v príprave uvádza začatie najneskôr v roku 2020.

Milióny sa míňajú, cesty pribúdajú pomaly

„V Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra bolo ku koncu roka 2017 zazmluvnených 66 projektov, vďaka čomu bola prekonaná miliardová hranica kontrahovania v rámci zdrojov Európskej únie,“ priblížila hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká. Štyri veľké projekty sa podľa jej slov na zazmluvnení podieľajú sumou 590 miliónov eur. Na projekty v oblasti dopravy a informatizácie bolo pritom podľa ministerstva ku koncu roka 2017 uhradených z tohto operačného programu vyše 793 miliónov eur.

Ministerstvo tiež pripomenulo, že v roku 2017 mohli využívať výhody z uskutočnenia eurofondových projektov v doprave obyvatelia vo viacerých regiónoch Slovenska. „Do užívania motoristickej verejnosti boli odovzdané dva úseky diaľnice a jeden úsek rýchlostnej cesty,“ opísala Ducká. Išlo o úsek rýchlostnej cesty R2 Zvolen východ – Pstruša, tiež časť diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité a úsek D3 Žilina Strážov – Žilina Brodno.

Foto: ilustračné

Zdroj: TASR/Dnes24.sk
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM