Technológie

Blíži sa MAXIMUM meteorického roja: Podmienky by mali byť MIMORIADNE priaznivé!

Ak milujete vesmírne divadlo, už onedlho vás čaká parádne pozorovanie. Prichádza maximum roja Geminidy.

Ilustračný obrázok k článku Blíži sa MAXIMUM meteorického roja: Podmienky by mali byť MIMORIADNE priaznivé!
Zdroj: TASR/AP

V noci na piatok (15. 12.) bude na nočnej oblohe možné pozorovať desiatky padajúcich hviezd. Maximum totiž dosiahne meteorický roj Geminidy, ktorý patrí k najaktívnejším meteorickým rojom.

Pozorovacie podmienky budú tento rok mimoriadne priaznivé, opätovne sa tak stane až v roku 2025.

„Pozorovanie nebude rušiť svit Mesiaca, ktorý je len krátko po nove. Geminidy sú v činnosti od 4. do 17. decembra, no najviac ich je pozorovateľných v maxime, keď za ideálnych podmienok je možné uvidieť vyše 120 meteorov za hodinu,“ priblížil za Slovenský zväz astronómov Pavol Rapavý..

Aktivita sa bude už len znižovať

Meteorický roj Geminidy je pomenovaný podľa súhvezdia Blíženci (Gemini), v ktorom sa nachádza radiant roja, teda miesto, odkiaľ meteory zdanlivo vylietavajú. „Súhvezdie Blížencov je nad obzorom počas celej noci, no najvyššie je okolo 2.00 h, a tak najviac meteorov uvidíme v druhej polovici noci až do svitania,“ dodal Rapavý s tým, že na pozorovanie meteorov je vhodné vybrať si miesto dostatočne vzdialené od rušivých svetiel.

Prvé správy o Geminidách pochádzajú z roku 1862. Materským telesom meteorického roja nie je kométa, ako u väčšiny rojov, ale asteroid 3200 Phaeton, ktorý bol objavený v roku 1983.

Geminidy sú podľa astronómov mladým meteorickým prúdom, ktorého aktivita od jeho objavenia postupne stúpala a podľa niektorých modelov sa v súčasnosti nachádza v maxime. „V nasledujúcom období sa bude aktivita Geminíd postupne znižovať a na konci storočia už meteory tohto roja neuvidíme,“ uviedol Rapavý.

Ďalšie správy z domova i zo sveta nájdete aj na Dnes24, Facebooku a Instagrame.

Prečítajte si tiež