Eliška Šándorová Správy

Čo vlastne kupujeme? Na pultoch predajní je najmenej slovenských výrobkov za šesť rokov

Bývalý minister pôdohospodárstva Ľubomír Jahnátek (Smer-SD) sa pred voľbami kasal, že viac ako tri pätiny potravín v obchodoch sú domáceho pôvodu. Skutočnosť je však oveľa trpkejšia. Kde ponúkajú najviac slovenských výrobkov?

Ilustračný obrázok k článku Čo vlastne kupujeme? Na pultoch predajní je najmenej slovenských výrobkov za šesť rokov
Zdroj: TASR

Domáce potraviny sú úspešné. Exminister pôdohospodárstva Ľubomír Jahnátek (Smer-SD) netajil pred marcovými parlamentnými voľbami nadšenie, keď prezentoval podiel slovenských výrobkov na pultoch našich predajní za druhý polrok 2015. Niektoré organizácie už vtedy upozorňovali, že ministerské štatistiky skresľujú skutočnosť. Aká je realita?

Optimistické ministerstvo

„Ak si zoberieme toto číslo 62,5 %, myslím si, že je to veľmi dobré číslo, vzhľadom na chaos, ktorý je momentálne v oblasti potravín na európskom trhu,“ dušoval sa vo februári šéf agrorezortu Jahnátek.

S uvedeným číselným podielom zastúpenia slovenských potravín na pultoch obchodných reťazcov rezolútne nesúhlasila Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora (SPPK), ktorá robí vlastný prieskum. Používa na to inú metodiku ako ministerstvo.

Pesimistickí potravinári

„Ministerstvo robí podiel z tržieb obchodov, my to kontrolujeme priamo na pultoch. Teda vezmeme napríklad všetky jogurty z ponuky a porovnáme, koľko je slovenských," dôvodil koncom februára prezident SPPK Milan Semančík.

Podľa ich údajov je v slovenských obchodných reťazcov necelých 40 percent našich potravín. Za pravdu im dávajú aj aktuálne čísla z Potravinárskej komory Slovenska (PKS), ktoré hovoria o 39 percentách.

Vyplýva to z prieskumu agentúry GfK Slovakia, ktorá monitorovala situáciu od 1. marca do 23. marca tohto roku v 360 predajniach v siedmich reťazcoch po celom Slovensku. Agentúra robí prieskum už od roku 2011.

Historické dno

Potravinárska komora Slovenska upozorňuje, že podiel slovenských výrobkov na pultoch klesol na šesťročné minimum. Z 50 percent v roku 2011 sa znížil na súčasných 39 percent, čo znamená pokles takmer o štvrtinu.

„Ani jeden rok nebol taký, kedy by sa tento podiel zastabilizoval a už vôbec nie, čo i len trochu narástol,“ konštatoval prezident PKS Daniel Poturnay.

Najviac je mlieka

Čo sa týka jednotlivých druhov potravín, najväčšie zastúpenie domácich výrobkov na pultoch má mlieko – z produkcie našich výrobcov pochádzajú takmer tri pätiny. Nasledujú vody a minerálky s 55-percentným podielom, víno s 52-percentným podielom a takmer rovnaký podiel – 51 percent majú pivo, liehoviny a destiláty.

Naopak, najmenej výrobkov slovenského pôvodu nájdeme v kategóriách oleje a nečokoládové cukrovinky – 12 percent. Väčšina konzervovaných produktov, ako je napríklad sterilizovaná zelenina, olivy či kompóty, tiež pochádza z cudziny, slovenský pôvod má len 15 percent týchto výrobkov. Pri čokoládových cukrovinkách platí, že pätina výrobkov pochádza z domácej produkcie, zvyšok zo zahraničia.

Ako sú na tom reťazce?

V prípade jednotlivých reťazcov platí, že najväčší podiel domácich výrobkov na pultoch má podľa prieskumu COOP Jednota, a to 60 percent. Nasledujú siete CBA s čosi vyše polovičným podielom slovenských potravín a Tesco so 43-percentným podielom.

V Kauflande má slovenský pôvod zhruba tretina výrobkov. Najmenšie zastúpenie domácich výrobkov na pultoch má reťazec Lidl – iba 16 percent. Paradoxne, práve tieto dva reťazce patria podľa PKS medzi najaktívnejšie v promovaní svojho vzťahu k Slovensku.

V rukách štátu

Potravinárska komora Slovenska je presvedčená, že pokles podielu domácich výrobkov na pultoch obchodných reťazcov treba zastaviť.

„Myslíme si, že dozrel čas na reštart vládnej politiky vo vzťahu k podpore domáceho potravinárskeho priemyslu a je ho potrebné založiť predovšetkým na kľúčových hráčoch v jednotlivých odvetviach potravinárskeho priemyslu,“ opísal Poturnay.

Ilustračné foto, TASR

Zdroj: TASR
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM