Správy Zo Slovenska

DESAŤTISÍCE pracovných miest na Slovensku sú OHROZENÉ: Trump zavádza vysoké clá na dovoz áut

Spojene štáty uvalia od 3. apríla 25-percentné clá na import automobilov. Oznámil to v stredu americký prezident Donald Trump pri podpise nariadenia v Oválnej pracovni.

Ilustračný obrázok k článku DESAŤTISÍCE pracovných miest na Slovensku sú OHROZENÉ: Trump zavádza vysoké clá na dovoz áut
Zdroj: Dnes24.sk , Freepik.com/usertrmk

Prezident USA Donald Trump podpísal exekutívny príkaz na zavedenie 25-percentných ciel na dovážané automobily, ktoré vstúpia do platnosti 3. apríla.

Zlá správa pre Slovensko

Ex-minister zahraničných vecí Ivan Korčok kritizuje tento krok ako pokus politicky zlomiť ekonomické zákony, ktorý negatívne ovplyvní americkú aj európsku ekonomiku a vzdiali USA od Európy.

„Je to chyba, ktorú zaplatia spotrebitelia,“ uviedol Korčok. Varuje, že clá sú zlou správou aj pre Slovensko, ktoré by malo práveže posilniť svoju pozíciu v rámci EÚ.

Analytik Slovenskej sporiteľne Matej Horňák upozorňuje, že americký dopyt je pre Slovensko významný. Clá podľa neho zasiahnu najmä automobilový sektor, ktorý tvorí veľkú časť slovenského exportu do USA. Ďalší z negatívnych vplyvov na našu ekonomiku príde cez spomalenie ekonomík našich obchodných partnerov, najmä Nemecka.

Prídeme o miliardy eur

Horňák odhaduje, že rast slovenského HDP by mohol byť nižší o 1,5 percentu­álneho bodu na horizonte troch rokov. To prinesie stratu miliárd eur v exportoch a zvýšenie nezamestnanosti. „Prinesie to negatívny dopad aj na trh práce v podobe nárastu nezamestnanosti o niekoľko desatín,“ myslí si analytik.

Horňák navrhuje diplomatické riešenie situácie, pričom EÚ by mohla ponúknuť USA odstránenie dovozných bariér a zvýšenie nákupov amerických produktov. Ak diplomacia zlyhá, EÚ môže zvažovať odvetné clá, ktoré by zasiahli americkú ekonomiku. Zavedené opatrenia môžu negatívne ovplyvniť aj USA, keďže očakávané protiopatrenia a nárast cien vstupov znížia konkurencieschop­nosť amerických vozidiel na globálnych trhoch.

„Rozpútanie obchodnej vojny uškodí všetkým stranám konfliktu, preto by malo byť naozaj poslednou možnosťou,“ dodal Horňák.

Európska únia ostro skritizovala tento krok a Ursula von der Leyenová, predsedníčka Európskej komisie, vyhlásila, že bude brániť ekonomické záujmy bloku, pričom zároveň sa usiluje o diplomatické riešenie situácie.

Podobné reakcie prichádzajú aj z Kanady, kde sa premiér vyjadril, že takéto clá predstavujú porušenie dohody o voľnom obchode. Japonsko zvažuje odvetné opatrenia, zatiaľ čo Južná Kórea prijíma núdzové opatrenia na podporu svojho automobilového priemyslu v reakcii na nové clá.

Sme montážna dielňa

„Aj keď sa zatiaľ nezaviedli clá celkovo na produkty z Európskej únie, export automobilov do Spojených štátov tvorí takmer celý slovenský export do tejto krajiny,“ skonštatoval analytik finančných trhov XTB Marek Nemky. Konkrétne 76,4 % celkového vývozu do USA predstavovali podľa jeho slov hotové automobily, ďalších 1,6 % tvorili automobilové súčiastky a 3,64 % vývoz pneumatík. Náš export do tejto krajiny je tak výrazne ovplyvnený a predstavuje viac ako 6 mld. eur, teda 4,6 % Slovenského HDP.

Zatiaľ je však podľa Nemkyho ťažké predpovedať reakciu amerického spotrebiteľa. „Keďže Slovensko vyváža prevažne luxusnejšie automobily, citlivosť amerického spotrebiteľa na ceny môže byť v takýchto prípadoch nižšia. Avšak 25-percentný príplatok by mohol byť pre mnohých spotrebiteľov neakceptovateľný,“ dodal Nemky.

„Toto už nie je sranda, čo sa tu deje. Slovensko sa ocitá na pokraji ekonomického kolapsu,“ povedal predseda SaS Branislav Gröhling. Rozhodnutie k clám sa dotkne podľa neho obrovskej masy ľudí na Slovensku.

Kritizujú vládu

„Som zvedavý, ako koaliční poslanci, ktorí tak chválili Trumpa a jeho politiku, ako toto budú vysvetľovať ľuďom,“ dodal Gröhling.

Podpredseda SaS a tímlíder strany pre verejné financie Marián Viskupič zdôrazňuje potrebu prijať fakt, že clá sa zavedú, čo spôsobí výpadok exportu a ziskovosti, a tým aj nižšie príjmy do štátneho rozpočtu.

Navrhuje hľadať úspory na výdavkovej strane štátu, aby sa zabránilo zvýšeniu deficitu verejných financií. Dôležité je tiež podporovať slovenský priemysel a znižovať byrokratické prekážky. Na úrovni EÚ by sa malo rokovať o znížení ciel a vyhnúť sa odvetným opatreniam.

Predseda strany Demokrati Jaroslav Naď kritizuje vládu Roberta Fica za nedostatočné kroky na ochranu slovenských záujmov a varuje, že automobilový priemysel, ktorý tvorí 13 % HDP, môže skončiť na kolenách. Bývalý predseda vlády a podpredseda Demokratov Eduard Heger vyzýva na okamžité kroky zo strany premiéra Fica a eurokomisára Maroša Šefčoviča na ochranu slovenskej ekonomiky.

Fico zaspal

„Robert Fico úplne zaspal, mesiace sa venuje pre Slovensko nepodstatným veciam a to najdôležitejšie, automobilový priemysel, chrbtovú kosť našej ekonomiky, opäť ignoroval,“ uviedol Heger.

„Ministerstvo hospodárstva aktívne komunikuje s partnermi v EÚ a podporuje spoločné riešenia,“ uviedla na sociálnej sieti ministerka hospodárstva Denisa Saková. Rokovania za Európu viedol Maroš Šefčovič, ktorý bol viackrát v Amerike a hľadal možnosti, ako sa vyhnúť obchodnej vojne.

„Podpora inovácií, hľadanie nových trhov, nižšie ceny energií sú hlavné priority v oblasti nášho automobilového priemyslu. Kľúčový však bude postoj Európskej komisie v tejto situácii a užšia koordinácia medzi členskými štátmi,“ uviedla Saková.

Čo na to automobilky?

Slovenské automobilky sú zatiaľ zdržanlivé vo vyhláseniach. Opatrenie vyhodnocujú a chcú si počkať na ďalšie detaily. Týka sa to clami najviac ohrozených závodov – bratislavského Volkswagenu, ktorý na americký trh vyváža štvrtinu svojej produkcie, a tiež výroby v nitrianskom závode Jaguar Land Rover.

Výnimkou je trnavský závod Stellantis Slovakia, ktorý v roku 2024 spustil výrobu troch nových modelov – Citroën C3, C3 Aircross a Opel Frontera. Ich produkcia však smeruje predovšetkým na hlavné európske trhy, teda Francúzsko, Nemecko, Taliansko a Španielsko. Nové modely do USA neexpedujú. „Neočakávame teda žiadny priamy dopad amerických ciel na trnavský závod,“ uviedol z trnavského závodu pre agentúru SITA Michal Nič.

Spoločnosť Jaguar Land Rover si chce zatiaľ počkať na ďalšie podrobnosti opatrenia. „Čakáme na ďalšie informácie o oznámení prezidenta Trumpa o 25-percentných clách na všetky dovážané automobily do USA a v primeranom čase vydáme ďalšie vyhlásenie,“ uviedol David Košťál z nitrianskeho závodu.

Vedúci generálneho sekretariátu automobilky Volkswagen Slovakia, a.s., Jozef Grega dodal, že ako súčasť globálneho koncernu aj oni vyhodnocujú vplyvy avizovaného rozhodnutia USA o zavedení ciel na dovoz vozidiel. „Tak, ako sme už v minulosti prezentovali, Spojené štáty americké patrili v uplynulých rokoch medzi päť najväčších exportných trhov pre našu spoločnosť,“ upozornil Grega.

Ilustračné foto

Prečítajte si aj:

Zdroj: SITA/Dnes24.sk
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM