Technológie

Doba sa mení. Vianočné SMS-ky nahrádzajú kreatívnejšie spôsoby

Každý typ prevádzky sa na Štedrý deň správa odlišne. Zatiaľ čo pri SMS možno vidieť rekordy oproti bežnej prevádzke, pri hovoroch a dátach je vidieť oproti štandardným dňom skôr pokles.

Ilustračný obrázok k článku Doba sa mení. Vianočné SMS-ky nahrádzajú kreatívnejšie spôsoby
Zdroj: Dnes24.sk

Telekom

Podľa informácií Slovak Telekomu aj v roku 2019 ostáva Štedrý deň mimoriadne vyťaženým dňom celého roka pri SMS prevádzke. Zákazníci poslali počas 24. decembra 7 757 005 SMS. V porovnaní so štandardným dňom ide o viac ako štvornásobok.

Najviac SMS správ sa podobne ako vlani poslalo medzi 12. a 13. hodinou, a to 730 927. Klienti tohto operátora uskutočnili 6 306 576 hovorov, z toho 3 070 007 odchád­zajúcich a 3 236 569 pri­chádzajúcich hovorov. Medziročne sa celkový počet hovorov zvýšil o 0,59 %.

Pri dátovej prevádzke na Štedrý deň už niekoľko rokov po sebe zákazníci Telekomu netrhajú rebríčky v rekordoch dátovej prevádzky, ale viditeľne ju znížia oproti predchádzajúcemu dňu, aby sa mohli venovať svojim blízkym. Dátová prevádzka sa vráti na vyššie hodnoty až ku koncu sviatkov, resp. opätovne stúpa po 26. decembri.

V medziročnom porovnaní pri Štedrom dni je nárast zhruba na dvojnásobok, a to na 126 TB za 24 hodín 24. decembra 2019.

4ka

Klienti ďalšieho mobilného operátora tzv. Štvorkári v porovnaní s minulým rokom preniesli počas Štedrého dňa o takmer tretinu viac dát. Kým vlani to bolo vyše 61 TB dát, tieto sviatky stúpla spotreba až na 80,2 TB. To predstavuje medziročný nárast dát prenesených počas Štedrého dňa o 31,4 %. Počet hovorov na Štedrý deň v porovnaní s minulým rokom stúpol o 22,3 %.

Priemerná dĺžka vianočného hovoru predstavovala 123 sekúnd pri odchádzajúcom hovore a 149 sekúnd pri prijatom hovore.

„Najviac hovorov uskutočnili naši zákazníci na Štedrý deň dopoludnia medzi 11.00 h a 12.00 h. Poobede a večer už počet hovorov klesal a viac zákazníkov ,dátovalo' a SMS-kovalo. Najväčší útlm oproti obvyklej celoročnej prevádzke v našej sieti sme zaznamenali medzi 18.00 h a 19.00 h podvečer," opísal sviatočnú prevádzku 4ky jej technický riaditeľ Patrik Kollaroci.

O2

Na Štedrý deň poslali zákazníci O2 svojim známym takmer 7,7 milióna SMS a vyše 450-tisíc MMS správ. Operátor okrem toho poskytol viac ako 3,8 milióna hovorov. Pri počte 2,1 milióna zákazníkov operátora to znamená, že každý zákazník počas Štedrého dňa by v priemere poslal takmer 4 SMS správy a zavolal alebo prijal hovor približne 2-krát. Trend nárastu využívania dátovej siete sa potvrdil aj tento rok a opäť sa takmer zdvojnásobil. Celková dátová prevádzka v mobilnej sieti O2 vzrástla až o 85 %, v samotnej rýchlej 4G sieti až o 91 %.

„Objem komunikácie sa počas Štedrého dňa každoročne výrazne zvyšuje, ale podľa očakávaní sa mení jej spôsob. Kým v minulých rokoch dominovali SMS správy, ktoré napriek tomu, že sú na ústupe, stále ich zákazníci pošlú v miliónových počtoch, komunikácia sa vo veľkom presúva do dátovej prevádzky. Možnosti komunikačných kanálov využívajúcich dáta znamenajú, že na tohtoročný Štedrý deň si naši zákazníci so svojimi blízkymi pozdieľali o 85 % viac vianočných prianí v podobe dát ako vlani. Dobrou správou tiež je, že aj napriek enormnému nárastu dát sa zvyšuje aj počet hovorov. Vianočná prevádzka operátorov je každoročným dôkazom, že na medziľudskej komunikácii nám záleží, mení sa len jej forma," uviedla Tereza Molnár, šéfka komunikácie O2.

Z vianočných štatistík operátora O2 ďalej vyplýva, že zákazníci telefonujú najmä dopoludnia (medzi 10.00 a 11.00 h si vybavili vyše 434 000 hovorov). Textové SMS a obrazové MMS správy si zvyknú posielať hneď v popoludňajšom čase najčastejšie medzi 13.00 a 14.00 hodinou (709 000 SMS a takmer 44 000 MMS správ).

Zdroj: TASR
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM