Webnoviny - Svet

Fico venoval estakádu v P.Bystrici Štefánikovi

WEBNOVINY.SK

Foto: SITA

POVAŽSKÁ BYSTRICA 31. mája (WEBNOVINY) – V Považskej Bystrici v nedeľu večer slávnostne otvorili diaľničný úsek Sverepec-Vrtižer. Automobily naň pustia o piatej hodine ráno. Sprejazdnením úseku bude mať Slovensko súvislý diaľničný ťah od Bratislavy po Žilinu. S výstavbou 9,6 kilometrovej diaľnice začali v januári 2008. Úseku kraľuje takmer kilometer dlhá estakáda ponad centrum Považskej Bystrice, ktorú v nedeľu pred očami množstva Považskobystričanov slávnostne nasvietili. Ešte v sobotu možnosť prechádzky po diaľnici využili tisíce ľudí. Premiér Robert Fico (Smer-SD) počas otvorenia úseku inicioval, aby estakáda niesla názov Most Milana Rastislava Štefánika. Vo svojom príhovore zároveň poukazoval na to, že dlhoočakávaný úsek mal byť vybudovaný už v roku 2005. Ako najväčších vinníkov sklzu označil špekulantov s pozemkami, mimovládne organizácie, ktoré podľa neho „statočne“ komplikovali výstavbu diaľnice, zbytočné množstvo variantov a podvariantov trasovania diaľnice, ale aj jeho predchodcov. Minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) ho doplnil, že bývalá vláda nezabezpečila nič pre výstavbu úseku. Fico tiež povedal, že výstavba diaľnic je dôležitá pre hospodársky rast a obhajoval tiež opozíciou kritizované PPP projekty. Bez nich podľa jeho slov Slovensko nedokáže postaviť ďalšie diaľničné úseky.

Diaľničný úsek cez Považskú Bystricu je prvým dokončeným veľkým projektom, ktorú sa financuje v rámci Operačného programu Doprava. Európska únia preplatila väčšinu nákladov. Pôvodne mal byť úsek dokončený až na jeseň, napokon sa ho podarilo otvoriť v predčasnom májovom termíne, dvanásť dní pred parlamentnými voľbami. V týchto dňoch Národná diaľničná spoločnosť začala stavať druhú etapu prvého úseku diaľnice. Skladá sa z troch stavieb, výstavby diaľničného privádzača pri Sverepci pred mestom, výstavby Strediska správy a údržby diaľnic a priamo pod mestskou estakádou vznikne kruhový objazd s priemerom 80 metrov. Všetky tri stavby by mali byť ukončené o dva roky.

Národná diaľničná spoločnosť pôvodne plánovala tieto stavby budovať súčasne s diaľnicou ponad mesto. Podľa generálneho riaditeľa Igora Chomu mala Európska komisia výhrady voči nedoriešeným dopadom na životné prostredie, preto sa rozhodli stavbu rozdeliť, aby sa neoddialil termín dostavby samotnej diaľnice.

Najnáročnejšia časť diaľnice je skoro kilometer dlhá estakáda ponad obytnú časť Považskej Bystrice, týči sa vo výške 40 metrov nad zemou. Prvé štúdie diaľničného úseku cez Považskú Bystricu vznikli ešte v 60. rokoch minulého storočia. Niektorí občania žiadali, aby úsek išiel cez tunel mimo mesto. Protest voči schválenému variantu podali až na Najvyšší súd SR, ale ten ich žalobu zamietol. Až 60 percent diaľnice sa nachádza na mostných objektoch. SITA

Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM