Rôzne Zo Slovenska

FOTO: Takto sme začali brázdiť diaľnice. Pomaličky a takmer bez áut!

Kým dnes sa nad tým ani nepozastavíme a raz-dva sme v stovežatej Prahe, je to "iba" 36 rokov čo bola otvorená diaľnica Praha - Brno - Bratislava.

Ilustračný obrázok k článku FOTO: Takto sme začali brázdiť diaľnice. Pomaličky a takmer bez áut!
Zdroj: TASR

Znie to takmer úsmevne, že pred 30. rokmi nebolo moderných strojov a technologických postupov, no predsa šla výstavba ciest ľuďom od ruky.

Presne 8. novembra 1980 bola otvorená diaľnica Praha – Brno – Bratislava v dĺžke 317 kilometrov. S výstavbou súčasnej českej D1 sa ale začalo v septembri 1967 „pražským“ úsekom Spořilov – Čestlice.

Úsek D1 stál niekoľko rokov kvôli druhej svetovej vojne, hoci jeho stavba bola schválená už 4. novembra 1938. Pôvodným plánom bolo prepojenie Prahy a Podkarpatskej Rusi. D1 mala mať dĺžku 712 kilometrov a od Brna mala pokračovať cez Uherské Hradište na Slovensko až do Košíc.

Prvé tabule

Výstavba diaľnic vo vysokom tempe začala v 70. rokoch minulého storočia. Ako prvú postavili diaľnicu D2 z Bratislavy smerom na Malacky, neskôr až po Kúty. Prvý úsek autostrády medzi Bratislavou a Malackami bol uvedený do prevádzky 5. novembra 1973.

V rovnakom období sa cesta z hlavného mesta „ťahala“ aj ako D1 z Bratislavy smerom do Senca. Koncom desaťročia ju dokončili až po Trnavu. V rovnakom čase postavili aj niektoré úseky diaľnice na Liptove. V roku 1970 už bolo rozostavaných 8 úsekov v celkovej dĺžke 112 kilometrov.

Zdroj: TASR

17. júna 1971 bolo Vyhláškou federálneho ministerstva vnútra v Česko-Slovensku zavedené dopravné značky Diaľnica, Koniec diaľnice, Rýchlostná cesta, Koniec rýchlostnej cesty a ďalšie informatívne dopravné značky súvisiace s dopravným značením na diaľnici a rýchlostnej ceste.

Na východe si kvôli výstavbe Východoslovenských železiarní užívali pohodlnú cestu do práce Košičania už v 60. rokoch. Táto investícia vyvolala výstavbu mnohých sídlisk, ale i rozšírenie cesty I/50 na úseku Košice – Šaca v dĺžke 10,100 km.

Bola vybudovaná panelová cesta so smerovo rozdelenými jazdnými pásmi. Dnes je aj napriek existencii dvoch úrovňových križovatiek označená ako rýchlostná cesta.

Jazdíme po „déčkach“

História diaľničnej siete je spletitá. Koncom 80. rokov bola D1 sprevádzkovaná v okolí Liptovskej Mary, ako aj úsek spájajúci Košice a Prešov, D2 BA – Brno a D61 BA – Horná Streda.

Azda najväčším podujatím v ére prestrihávania pások bol 10. september 1998. Vtedajší premiér SR Vladimír Mečiar s pompéznou slávou otvoril diaľničný úsek pri Ilave s nemeckou topmodelkou Claudiou Schiffer.

Zdroj: TASR

Okrem D1 jazdíme aj po diaľnici D2, ktorá je hlavným ťahom na trase z Bratislavy do Česka. Nedostavaná zostáva aj diaľnica D3. Tá má spájať Kysuce a Poľsko. Štvorka by mala patriť bratislavskému obchvatu. Kedy, a či vôbec sa spoja rokmi sľubované Košice s hlavným mestom, je na Slovensku nateraz viac predvolebná, ako reálna téma.

OBRAZOM: Výstavba diaľnic
12
Galéria
Zdroj: TASR
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM