Eva Mikulová Regióny Rôzne

Historická Detská železnica je slovenským unikátom

Už niekoľko rokov sa o fungovanie železnice stará občianske združenie Detská železnica Košice na čele s Ľubomírom Lehotským. Viac v rozhovore.

Ilustračný obrázok k článku Historická Detská železnica je slovenským unikátom
8
Galéria

Rozhovor s Ľubomírom Lehotským priniesol portál srdcovky, nadácie VÚB, ktorá dlhodobo Košickú detskú železnicu podporuje. „Postupne obnovujeme všetko tak, aby sme železnicu dostali do pôvodnej podoby spred 60 rokov. Zachraňujeme ju a postupne pridávame aj nové veci. Stabilizovali sme jej prevádzku, ktorú postupne rozširujeme, aby neslúžila iba Košičanom, ale aj turistom zo širokého okolia a zo zahraničia,” hovorí Ľubomír Lehotský, ktorý je Detskej železnici dlhé roky oddaný a napísal o nej aj rozprávkové a odborné knihy.

Lákadlo aj pre zahraničných cestujúcich

Z pôvodného vozového parku sa do dnešných dní zachovali dva služobné vozne, dva osobné a tri letné vagóny. Okrem toho jedna parná a dve motorové lokomotívy. Historický vláčik jazdí na trati dlhej štyri kilometre medzi košickými časťami Čermeľ a Alpinka. Železnica premáva od začiatku apríla do konca októbra, okrem toho sa každý rok koná aj špeciálna a mikulášska jazda. Na objednávky je vláčik pripravený vyraziť na trať kedykoľvek.

Minulý rok sa železnicou previezlo 45 000 návštevníkov zo Slovenska, z Česka, Poľska, Maďarska, Nemecka či z Anglicka.

„Ľudia k nám prichádzajú za oddychom, urobiť si výlet, ale čoraz viac turistov k nám zavíta s cieľom navštíviť práve túto unikátnu železničku,” objasňuje riaditeľ železnice.

Návštevníci obdivujú historický charakter železnice, staručké vozidlá s drevenými lavičkami a najmä otvorené vagóny, z ktorých sa dajú naplno vychutnávať krásy okolitej prírody.

Lístok vám štikne detský sprievodca

Dôvodov, prečo je Detská železnica v Košiciach lákadlom, je niekoľko. „Unikátnosť železničky spočíva v detskej obsluhe mladých železničiarov, ktorí vám veľmi radi skontrolujú cestovné lístky a povedia čo-to o histórii železničky, vypravia vláčik a spríjemnia cestu. Myslím si, že vlaky sú vždy unikát a je jedno, v akej dobe. Máme tiež najstarší a najmladší parný rušeň v strednej Európe a máme aj viac ako storočné vagóniky,” vymenúva zaujímavosti Ľubomír Lehotský.

Vozne železničky sú také, aké inde nenájdete. Pochádzajú zväčša zo začiatku 20. storočia a ich pôvodné využitie bolo rôzne − používali sa ako poštové vozne, plošinové nákladné vozne alebo osobné vozne.

Parná prababička

Absolútnym unikátom je 134-ročná, no stále aktívna, parná lokomotíva Katka, ktorá pochádza z Nemecka, a je najstarším rušňom, ktorý ešte stále jazdí v rámci regiónu rozprestierajúceho sa od Ukrajiny cez Rumunsko, Maďarsko, Rakúsko, Slovinsko, Česko, Poľsko až po Nemecko. Jej príbeh je naozaj zaujímavý − pôvodne jazdila na gelnickej železnici, neskôr na štiavnickej, potom sa vrátila späť na východné Slovensko do Smolníka. Slúžila aj ako vykurovací kotol a niekoľko rokov bola výstavným exponátom ako súčasť pomníka v Spišskej Novej Vsi. Začiatkom 90. rokov prešla generálnou opravou v Česku a od roku 1991 jej historickú krásu a charakteristický zvuk obdivujú pasažieri Detskej železnice v Košiciach.

Stavajú stanicu

Historické a autentické však nie sú iba vozidlá. Dobrovoľníci sa pustili aj do staničnej budovy, ktorá bola kedysi zrovnaná so zemou. Nanovo ju chcú vybudovať tak, aby niesla znaky nielen historických staničiek v Rakúsko – Uhorsku, ale aj kúsok z toho, čo kedysi na Pionierskej železnici vybudovali jej predchodcovia.

V stanici Čermeľ sa doteraz používajú aj historické výhybky a koľajnice pochádzajúce z Gelnickej a Štiavnickej železnice. Všetky vozidlá, okrem parného Krutwiga a motorových rušňov sú zapísané ako národná kultúrna pamiatka.

Aby každá jazda bola zážitkom, občianske združenie neustále pracuje na vylepšovaní železnice. „Budujeme novú staničnú budovu na železničnej stanici Čermeľ, opravujeme koľajisko, zveľaďujeme stanicu Alpinka, pracujeme na oprave ďalšej lokomotívy a na získaní ďalšieho vozňa, ktorý opravíme a zaradíme do služby. Pomocou brigádnikov a Nadácie VÚB sme vybudovali napríklad aj detské ihrisko na nástupnej stanici.“

Okrem jazdy vláčikom a pravidelných podujatí sa deti, ktorých vlaky zaujímajú, môžu stať členmi Klubu mladých železničiarov. „Naučia sa, ako funguje železnica, ako sa vypravuje vlak, ako majú komunikovať s návštevníkmi a priučia sa aj zodpovednosti. Vďaka práci na detskej železnici si budú vážiť dedičstvo svojich otcov a aktívne sa zúčastňovať na záchrane kultúrnych pamiatok,” vysvetľuje Lehotský.

Nostalgia aj jedinečnosť zážitku

Hoci za posledné roky vzrástol počet návštevníkov trojnásobne, stále sú tu veci, ktoré potrebujú zlepšiť. „Chýbajú peniaze a viac dobrovoľníkov z radov verejnosti. Keď sa železnička stavala, mesačne sem prichádzali stovky dobrovoľníkov a brigádnikov. Dnes máme za celú sezónu možno 30 až 40 dobrovoľníkov. Chýba trochu väčšie zázemie, chýba ťažká technika, ale nechýba nadšenie ani podpora mesta a niektorých ďalších nadšencov a podporovateľov,” dodáva s optimizmom riaditeľ, ktorý si cení, že sa stále nájdu organizácie, ktorým osud železničky nie je ľahostajný.

Návštevníkov železnička láka aj vďaka lokalite, v ktorej sa nachádza. Z Čermeľa je len na skok do Košíc, v bezprostrednej blízkosti sa nachádzajú rekreačné strediská Alpinka a Bankov, kde sú detské ihriská, lanový park či golfové ihrisko. Môžete sa odtiaľ vydať na túry po turistických chodníkoch alebo sa cez les prejsť do neďalekej zoo v Kavečanoch, ktorá je najväčšou zoologickou záhradou na Slovensku.

Zdroj: kosice.dnes24.sk
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM