Rôzne Lifestyle

Kivi nepríjemne dráždi jazyk, no oplatí sa konzumovať ho. Niektorí by ho však jesť nemali

Exotické ovocie kivi má nízku energetickú hodnotu, ale je obzvlášť bohaté na vitamíny C, E, K a kyselinu listovú.

Ilustračný obrázok k článku Kivi nepríjemne dráždi jazyk, no oplatí sa konzumovať ho. Niektorí by ho však jesť nemali
Zdroj: TASR

Kivi obsahuje tiež vápnik, fosfor a draslík, ktorý relaxuje cievne steny, čím pomáha znižovať krvný tlak. Upozornila na to lekárka Janette Stamová z odboru podpory zdravia Regionálneho úradu verejného zdravotníctva (RÚVZ) v Bratislave, ktorá ho odporúča zaradiť do jedálnička.

„Kivi obsahuje tiež vlákninu, ktorá v čreve nasáva vodu, a tým upravuje konzistenciu stolice. S trávením taktiež pomáha v kivi sa vyskytujúci enzým aktinidín, ktorý sa vyskytuje síce v malom množstve, ale má významnú úlohu, pretože pomáha rozkladať bielkoviny, a tým pomáha tráviacim procesom,“ uviedla Stamová s dôvetkom, že toto exotické ovocie pochádza z Číny, odkiaľ sa začiatkom 20. storočia misionármi rozšírilo na Nový Zéland, kde aj získalo svoje dnešné meno.

Toto ovocie obsahuje aj karotenoidy – luteín a zeaxantín, ktoré podporujú správnu funkciu očí. Podľa odborníčky môže byť konzumované ošúpané, ale je ho možné jesť i so šupkou, pretože tá tiež obsahuje vysoké množstvá vlákniny a vitamínov C a E.

Upozornila však, že vysoké množstvo tzv. kalcium oxalátov vyskytujúcich sa v šupke i v dreni môžu dráždiť podnebie či jazyk.

Hoci ide o zdravú pochúťku, Stamová doplnila, že patrí medzi časté alergény z dôvodu reakcie na enzým aktinidín. Pre svoju schopnosť riediť krv by ho nemali konzumovať ľudia s nízkou krvnou zrážanlivosťou, ľudia užívajúci lieky proti zrážaniu krvi a ľudia pred operáciou.

Kivi je vhodné kupovať v stave, keď mierne podľahne pod tlakom prsta. Tvrdé ešte nie je zrelé, a, naopak, mäkké je už prezreté. Vhodné je ho skladovať pri izbovej teplote mimo priameho slnka.

Zdroj: TASR

Tento článok nie je možné komentovať.

Rýchle správy

Najčítanejšie