Manuálne aj elektrické paletové vozíky si stále nachádzajú miesto
Manuálne paletové vozíky sú v malých firmách často stále praktickou voľbou, no rastúce požiadavky na výkon, ergonómiu a ekologickú udržateľnosť zvyšujú atraktivitu elektrických riešení.
Rozhodovanie o vhodnej technológii má priamy vplyv na konkurencieschopnosť a dlhodobú efektivitu podnikania. Preto je výber správneho riešenia rozhodujúce aj z pohľadu návratnosti.
Výhody a limity
Manuálne paletové vozíky, často označované ako „paleťáky“, patria medzi základné manipulačné nástroje v mnohých malých a stredných podnikoch (MSP). Ich najväčšou výhodou je jednoduchosť konštrukcie, nízke obstarávacie náklady a minimálna potreba údržby. Sú ideálne na krátke vzdialenosti, jednoduché skladové operácie a tam, kde je intenzita manipulácie s tovarom relatívne nízka.
Technicky ide o zariadenie vybavené hydraulickým zdvihom, schopné uniesť štandardne od 2 000 do 2 500 kg. Rozmery a nosnosť sú zvyčajne prispôsobené euro paletám (1 200 × 800 mm), čo z nich robí univerzálny nástroj v skladoch, dielňach či menších výrobných prevádzkach.
Z portfólia spoločnosti Jungheinrich patrí medzi najpredávanejšie mechanické modely AM 22 s nosnosťou 2 200 kg. Vďaka špeciálnemu dizajnu hydraulickej pumpy umožňuje rýchle zdvihnutie bremena už po dvoch zdvihoch. Pre aplikácie, kde je dôležitá hygienická čistota, napríklad v potravinárstve, ponúka firma model AM I20 z nerezovej ocele, určený do prostredia s vysokou vlhkosťou alebo chemickým zaťažením.
„Ich obmedzenia sa však ukazujú v situáciách, kde je potrebná vyššia produktivita, ergonomická šetrnosť a bezpečnosť. Zamestnanci sú vystavení fyzickej záťaži, ktorá sa môže prejaviť na ich výkonnosti i zdravotnom stave,“ zdôrazňuje produktový manažér spoločnosti Jungheinrich Martin Kozlov s tým, že problémom môže byť nerovný terén či potreba manipulácie vo viacerých zmenách. V takýchto prípadoch sa stáva manuálne riešenie neefektívne a dlhodobo nákladné.
Napriek tomu zostávajú manuálne vozíky efektívnym riešením najmä v menších skladoch, kde sa tovar manipuluje len občas, či v prostredí s krátkymi vzdialenosťami alebo tam, kde elektrické riešenia nie sú ekonomicky opodstatnené – napríklad v začínajúcich firmách s obmedzeným rozpočtom.
Benefity elektrifikácie
Elektrické paletové vozíky (EPV) sa čoraz častejšie objavujú v skladových a výrobných prevádzkach malých a stredných firiem. S nástupom digitalizácie logistiky a rastúcimi požiadavkami na bezpečnosť, výkon a ergonómiu sa stávajú nevyhnutným nástrojom v prostredí s vysokou intenzitou manipulácie.
Hlavným technickým benefitom je motorický pohon, ktorý znižuje fyzickú záťaž pracovníkov a zvyšuje efektivitu práce. Moderné ručne vedené nízkozdvižné vozíky zvládnu nosnosti do 2 500 kg a ich rýchlosť pojazdu je prispôsobený pre ručné vedenie a dosahuje rýchlosť 6 km/h. Elektrické modely často disponujú lítiovo-iónovými batériami, ktoré umožňujú rýchle nabíjanie a vysokú výdrž počas celodennej prevádzky.
Jedným z výraznejších predstaviteľov v tejto kategórii je Jungheinrich EJE 120i – kompaktný nízkozdvižný vozík s nosnosťou 2 000 kg a s plne integrovanou lítiovo-iónovou batériou. Tá zabezpečuje dostatočnú výdrž a možnosť príležitostného nabíjania aj pre aplikáciu vo viaczmennej prevádzke. Jeho ergonomicky navrhnuté ovládacie ojo a tichý chod zvyšujú komfort pri práci aj v úzkych uličkách.
Pre náročnejšie aplikácie je určený model EJE 225, ktorý zvláda nosnosť až 2 500 kg, má robustnejšiu konštrukciu a je vybavený systémom curveCONTROL. Ten automaticky reguluje rýchlosť pri prejazde zákrutami. Vďaka možnosti bočného výmeny batérie je vhodný aj pre nepretržité prevádzky.
Pre malé podniky môže byť zotrvanie pri manuálnych vozíkoch chybou, najmä ak sa snažia zvyšovať objem spracovaného tovaru či obsluhujú viacero logistických operácií denne. Dlhodobé opakovanie manuálnej manipulácie zvyšuje riziko úrazov a chorôb z povolania, čo má aj ekonomické dôsledky. EPV navyše umožňujú presnejšie plánovanie a optimalizáciu procesov. Zariadenia sa stávajú štandardom v e-commerce skladoch, výrobách s vysokým obratom materiálu, logistických centrách alebo u firiem, ktoré integrujú skladovanie s výrobou.
Automatizácia ako výhoda
Digitalizácia a automatizácia sa považujú za rozhodujúce faktory konkurencieschopnosti. MSP, ktoré investujú do automatizácie, zaznamenávajú vyššiu produktivitu, nižšiu chybovosť a lepšiu využiteľnosť pracovných síl. „Napriek tomu je dôležité správne odhadnúť hranicu medzi efektívnou investíciou a nadbytočným technologickým riešením,“ dodáva Martin Kozlov, ktorý odporúča začať s postupnou digitalizáciou – napríklad s integráciou skladového softvéru (WMS) alebo poloautomatické riešenia horizontálnych vychystávacích vozíkov rady ECE 225 s asistenčným systémom easyPILOT.
Jungheinrich ponúka tiež autonómne riešenia – napríklad ERE 225a, plne automatizovaný paletový vozík so schopnosťou samostatnej navigácie cez sklad pomocou senzorov SLAM. Tento vozík je schopný nepretržitého chodu a integrácie s ERP systémami, čím sa otvárajú nové možnosti aj pre menšie firmy, ktoré uvažujú o automatizácii bez nutnosti masívnych stavebných úprav.
Prílišná automatizácia však môže viesť k vysokým počiatočným nákladom, ktoré sa v malých objemoch len ťažko vracajú. Riešením je modularita – podnik investuje len do tej miery, ktorá mu aktuálne prinesie návratnosť. Príkladom môže byť leasingové riešenie autonómneho vozíka alebo prechod z manuálneho na poloprofesionálny elektrický model.
Ekologické hľadiská
Pri výbere medzi manuálnym a elektrickým riešením zohrávajú čoraz dôležitejšiu úlohu ekologické faktory. Emisie, hlučnosť, energetická efektivita a uhlíková stopa sú dnes súčasťou strategického plánovania aj v malých podnikoch. Spotrebitelia, partneri aj regulátori čoraz viac vyžadujú udržateľný prístup.
Manuálne vozíky majú prirodzene nízky environmentálny dopad, keďže neprodukujú žiadne priame emisie. Na druhej strane, elektrické vozíky, najmä s lítiovo-iónovými batériami, sú efektívne, ale ich výroba a likvidácia batérií sú environmentálne náročnejšie.
Pri zohľadnení celkového životného cyklu však moderné elektrické vozíky s možnosťou rekuperácie energie a dlhšou životnosťou batérií môžu v strednodobom horizonte predstavovať udržateľnejšie riešenie. Spoločnosť Jungheinrich dokonca ponúka celú radu vozíkov POWERLiNE s certifikátom nulových emisií až po dodanie techniky zákazníkovi, čo sa im podarilo dosiahnuť využitím výrobou zelenej energie fotovoltikou a kompenzáciou výrobného procesu investíciami do overených ekologických projektov.
Dôležitým faktorom je aj hluk – manuálne vozíky sú síce tiché, no pri častom používaní na drsnom povrchu generujú nepríjemné vibrácie. Elektrické riešenia ponúkajú nielen tichší, ale aj plynulejší chod, čo prispieva k celkovej pracovnej pohode a znižovaniu stresu na pracovisku.
Dlhodobé benefity
Z hľadiska dlhodobej prevádzky sa elektrické vozíky stávajú výhodnou investíciou. Okrem zníženia fyzickej záťaže zamestnancov a zvýšenia produktivity prinášajú úspory v oblasti údržby, spotreby energie a predĺženia životnosti vozíka. Napríklad pri porovnaní prevádzkových nákladov manuálneho a elektrického paletového vozíka pri rovnakom objeme práce počas troch rokov sa elektrický model stáva výhodnejším už po 18 mesiacoch, najmä ak sa berú do úvahy náklady na pracovnú silu, prestoje a ergonomické riziká.
Jungheinrich poskytuje pri viacerých vozíkoch podrobné kalkulácie TCO (Total Cost of Ownership), ktoré firmám umožňujú porovnať reálne náklady na päť rokov vrátane servisu, spotreby a amortizácie. Prehľadná analýza ukazuje návratnosť investície už po dvoch rokoch pri bežnej dennej prevádzke.
Elektrické vozíky navyše umožňujú lepšiu integráciu s ďalšími technológiami – od senzoriky až po telemetriu a vzdialené riadenie flotily. Táto schopnosť sa premieta do presnejších dát, ktoré manažment môže využiť pri optimalizácii procesov.
Využitím finančných nástrojov, ako je lízing alebo zdieľané vlastníctvo, možno vysoké počiatočné náklady rozložiť v čase a znížiť tak bariéru vstupu. Návratnosť investície sa pri dobre zvolenom vozíku pohybuje v rozmedzí 1,5 až troch rokov.
Jednou z najväčších výziev pre MSP pri prechode na modernejšiu techniku sú vysoké obstarávacie náklady. Elektrické vozíky sa pohybujú v cenovom rozpätí od 2 000 do 15 000 eur v závislosti od výkonu a výbavy. Našťastie existujú dostupné mechanizmy financovania, vďaka ktorým sa k moderným technológiám dostanú aj menšie podniky bez potreby vysokých počiatočných investícií.
(PR) – Za obsah a fotografie zodpovedá objednávateľ tejto správy