Webnoviny - Svet

Meškať bude podľa ŽSR 30 až 50 % regionálnych vlakov

WEBNOVINY.SK

Ilustračné foto: SITA/Jozef JakubčoBRATISLAVA 27. mája (WEBNOVINY) – Na strojvodcov, ktorí sa chcú zapojiť do piatkového hodinového výstražného štrajku, je vyvíjaný nátlak, aby sa ho nezúčastnili. Konštatuje to prezident Federácie strojvodcov SR Milan Hošták, podľa ktorého Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) robí voči zamestnancom nedemokratické opatrenia a zastrašuje ich.

Podľa Hoštáka postup ZSSK znepríjemnil prípravy na plánovaný štrajk a určite ovplyvní aj účasť železničiarov na štrajku. „V súčasnosti nevieme povedať, ktorý vlak pôjde, a ktorý nepôjde,“ doplnil pre agentúru SITA Milan Hošták s tým, že konkrétna účasť na štrajku je otázna aj vzhľadom na postup ZSSK.

Federácia strojvodcov SR ohlásila na piatok 27. mája výstražný štrajk, ktorý má trvať jednu hodinu, a to pre nespokojnosť so spôsobom a postupom riešenia revitalizácie železničných spoločností. Podľa pokynov štrajkového výboru by sa mal štrajk týkať iba územia Slovenska. Každý vlak vypravený pred 14:50 by mal po rozkaze na odchod odísť a následne po príjazde do najbližšej stanice po 14:50 zastaviť a odísť z nej až po 15:50.

Dôvody štrajku rušňovodičov sú podľa šéfa ZSSK irelevantné

Dôvody, na základe ktorých železniční strojvodcovia štrajkujú, sú podľa generálneho riaditeľa Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Pavla Kravca irelevantné. Povedal to v piatok počas konania štrajku na tlačovej konferencii. „Dôvody, ktoré oni uvádzali, nie sú vôbec relevantné a tie dôvody, ktoré predložili ministrovi dopravy, sa všetky ich požiadavky plnia,“ tvrdí Kravec. Ako dodal, 40 minút po ohlásenom začatí štrajku stálo 40 regionálnych a 2 diaľkové vlaky z 226 spojov.

Pripustil však, že niektoré súpravy môžu riadiť aj rušňovodiči inštruktori, ktorí si však podľa Kravca takto len plnia svoje povinnosti. Vyvíjanie nátlaku na strojvodcov, aby sa štrajku nezúčastňovali, zo strany spoločnosti vylúčil. Tvrdí však, že tak mohli robiť práve strojvodcovia. „Máme informácie z terénu, že Federácia strojvodcov robila nátlak na rušňovodičov, aby sa k štrajku pripojili,“ konštatoval šéf ZSSK.

Ministrovi dopravy Jánovi Figeľovi je ľúto, že štrajkujúci strojvodcovia za rukojemníkov svojho postoja berú vlastných zákazníkov. „Nepovažujem to za férové, ani za správne,“ povedal. Ako pokračoval, jeho rokovania so štrajkovým výborom federácie skončili bez nového výsledku.

„Neodzneli žiadne nové argumenty. Dozvedel som sa, že ich úmysel pripraviť štrajk bol dlhodobý a zároveň, že nemajú mandát na zastavenie rozhodnutia, ktoré už predtým prijali,“ dodal Figeľ.

Plánovaný štrajk by sa pritom podľa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) mal dotknúť diaľkovej osobnej dopravy len v minimálnej miere. „V prípade regionálnej vnútroštátnej osobnej dopravy je pravdepodobné, že bude meškať 30 – 50 % osobných vlakov do 60 minút. Podľa vyjadrenia ZSSK a.s. konkrétne prípady meškania budú súvisieť s individuálnym rozhodnutím strojvodcu každého vlaku,“ informujú ŽSR na svojej internetovej stránke.

Nákladná železničná doprava by podľa spoločnosti nemala byť výrazne dotknutá. Pracovníci ŽSR sa piatkového výstražného štrajku nezúčastnia. Spoločnosť sa na tom dohodla s predstaviteľmi Odborovej asociácie výpravcov a dispečerov (OAVD) ešte v strede tohto týždňa.

Program revitalizácie železničných spoločností, ktorý vláda Ivety Radičovej schválila v polovici marca, počíta v priebehu troch rokov s uvoľnením okolo 5 tis. z celkových vyše 31 tis. pracovníkov a dosiahnutím ich vyrovnaného hospodárenia. Ozdravný plán troch štátnych železničných firiem má zároveň zabezpečiť vyrovnanie pohľadávok medzi železničnými spoločnosťami a štátom a optimalizovať nastavenie sektora železničnej dopravy. Ministerstvo dopravy chce vybrať strategického partnera pre Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. v medzinárodnom tendri do júna budúceho roka s tým, že by v spoločnosti získal minimálne 66 % akcií. Rezort financií navrhoval naraz predaj celého podielu štátu v nákladnom železničnom prepravcovi.

Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM