Ilustračný obrázok k článku Želajte si niečo. Počas Vianoc budú "padať hviezdy"
Galéria

Želajte si niečo. Počas Vianoc budú "padať hviezdy"

Maximum padajúcich hviezd bude možné pozorovať deň pred Štedrým dňom. Na oblohe uvidíme približne desať meteorov za hodinu.

Rôzne

Želajte si niečo. Počas Vianoc budú "padať hviezdy"

Ilustračný obrázok k článku Želajte si niečo. Počas Vianoc budú "padať hviezdy"
Galéria

Do štvrtka 26. decembra bude na oblohe činný meteorický roj U Midy alebo Ursidy, pričom maximum padajúcich hviezd bude možné pozorovať deň pred Štedrým dňom, teda v pondelok 23. decembra. Informovala o tom hovorkyňa Slovenskej akadémie vied (SAV) Monika Hucáková.

Nebeské divadlo

Meteorický roj bol objavený 22. decembra 1945 na Skalnatom plese astronómom Antonínom Bečvářom a jeho spolupracovníkmi. „Radiant leží blízko Polárky. Pri objave počas štvrť hodiny okolo maxima bola frekvencia 88 meteorov za hodinu. V ďalších rokoch boli frekvencie na úrovni 15 percent roka, kedy bol roj objavený. Za uplynulých päť rokov intenzita roja opäť narastá,“ povedal Ján Svoreň z Astronomického ústavu SAV.

Roj súvisí s periodickou kométou Tuttle, ktorej obežná dráha je v trvaní 13,6 roka. Najhustejší oblak meteoroidov je na dráhe presne oproti kométe. Minimálna vzdialenosť Zeme od dráhy kométy je až 15 miliónov kilometrov. V maxime je možné vidieť približne desať meteorov za hodinu.

Padajúce hviezdy