ELA Krimi

Na Slovensku a v Česku sa šíri PODVOD: Ženy si mysleli, že píšu ich dcéry, prišli o PENIAZE

Neprejde týždeň, aby polícia neinformovala o nových a čoraz viac sofistikovanejších praktikách podvodníkov. Hoci polícia a médiá o nich pravidelne prinášajú správy, stále sa nájdu ľudia, ktorí hneď neodhalia, kto sa skrýva na druhej strane.

Ilustračný obrázok k článku Na Slovensku a v Česku sa šíri PODVOD: Ženy si mysleli, že píšu ich dcéry, prišli o PENIAZE
Zdroj: Dnes24.sk , pexels.com

To, že podvodníci majú prepracované scenáre, ako z ľudí vytiahnuť peniaze, už hádam netreba písať. Skúšajú to cez falošné webstránky bánk, úradov, e-shopov či podvodných e-mailov a esemesiek.

Technológia je tak pokročilá, že ani neviete kedy a ako sa stanete napríklad obeťou tzv. deepfakes: falošných fotografií, videí či zvukov. Podvodníci vám dokážu zatelefonovať s hlasom „vášho“ príbuzného či dieťaťa, a vy to ani nemusíte rozpoznať.

Príbeh o prasknutom displeji

Jedným zo scenárov sú najmä hry na city ľudí a vyvolanie naliehavosti pomoci. Čo je v prípade dôchodcov a rodičov vypínačom racionálneho uvažovania a logického vyhodnotenia situácie.

Nevypovedá to nič o vašej hlúposti, nevzdelanosti či naivite, ale o emočnom reagovaní, keď si myslíte, že ide predsa o záchranu vám blízkej osoby.

Správy o nehode syna a vnuka, náhlej operácii či rýchlej finančnej pomoci príbuzných rozširuje v Česku a na Slovensku staronová verzia. Opísala nám ju naša čitateľka, dôchodkyňa, ktorá si takisto myslela, že jej sa nič podobné nemôže stať, keďže ani nevie pracovať s internet bankingom.

„Pred dvoma týždňami mi písala akože dcéra, žijúca v zahraničí. Najprv o pokazenom mobile a neskôr ahoj, mami, čo robíš… Počuj, potrebujem pomoc. Že jej praskol displej, čo u nej nie je nič výnimočné a preto píše z kamarátkinho. V tom čase sa presúvala z Dubaja na Ibizu, nebolo mi teda podozrivé české číslo "kamarátky“, keďže je vždy okolo nej mnoho cudzincov. Poprosila ma, či viem za ňu uhradiť jednu faktúru, že to musí byť do polnoci a bol piatok, že ráno, keď si vyzdvihne opravený telefón, peniaze vráti. Odpisovala mi bez gramatických chýb, reflektovala na moje otázky pohotovo a síce úsečne, ale nevidela som na tom nič divné, keďže aj v skutočnosti takto odpisuje. Nakoľko nie som technicky zručná, jej prosbu o platbu som rovno presunula na staršiu dcéru, či jej vie pomôcť. Tá mala už len sprostredkované informácie odo mňa a posunula som jej kontakt, nech píše „sestre“ a vybavila to, rovnako jej neprišlo zvláštne, že číslo účtu je zahraničné. Keďže dcéra v Dubaji podniká a objednáva tovar z celého sveta, neprišlo jej zvláštne, že si pýtala peniaze na úhradu faktúry za približne 1500 eur. Prišli sme, našťastie, „iba“ o päťsto eur, pretože v ten deň už nepustil denný limit. Falošná dcéra nás ešte sofistikovane navigovala, že ak by neprešla celá čiastka, máme ju rozdeliť na tri platby po 499 eur," opisuje pani Viera, ktorá nám preposlala celú komunikáciu s fiktívnou osobou aj telefónnym číslom.

To, že ide o podvod, sa dozvedeli o pár hodín, keď sa ohlásila skutočná dcéra pani Viery, ktorá zhodou náhod bola nedostupná celý deň a tá o ničom nevedela.

Hoci v banke spísali reklamáciu a podali trestné oznámenie na polícii, nádeje na vrátenie peňazí si nerobí. Napriek tejto skúsenosti sa nepovažuje za hlúpu či neinformovanú, hoci si to často myslela o obetiach podobných prípadov.

„Čo neurobí matka, ak dieťa potrebuje pomôcť? Zmobilizuje všetko a všetkých okolo. Takže som si písala akoby so svojím dieťaťom. Majú nás ako na dlani. Vedia o nás všetko. Pripravili nás o peniaze a niekde na druhej strane sa smejú z našej naivity. Je to strašné, že v akom svete žijeme. Podvody, krádeže, neúcta, bez hanby a rešpektu,“ zhrnula pani Viera.

Aj v Čechách

Nejde o ojedinelý prípad, aký nám opísala naša čitateľka. Ako najnovšie informuje portál TN.cz, rovnaký podvod riešia policajti v Českých Budějoviciach.

Žene prišla taktiež správa od domnelej dcéry, ktorá sa údajne dostala do problémov. Matka jej chcela čo najrýchlejšie pomôcť a poslala peniaze, taktiež podvodníkom.

„Písala, že má rozbitý telefón a potrebuje uhradiť 15-tisíc korún na číslo účtu, ktoré do správy pridala. Žena z obavy, že sa jej dieťa dostalo do problémov, čiastku uhradila. Až potom zistila, že ju dcéra kvôli peniazom nekontaktovala,“ informuje portál o identickom scenári, aký opísala naša čitateľka.

Podobné podvodné správy sa v minulosti už objavili. Začínali oslovením „ocko“ a v konverzácii pisateľ tiež tvrdil, že má rozbitý telefón. Podvodník potom žiadal peniaze s tým, že ich potrebuje na nový mobil.

Polícia pravidelne upozorňuje, aby ste si v podobných prípadoch overili totožnosť blízkych, či naozaj s nimi komunikujete. Ak nie je možné zavolať im či dovolať sa napríklad na dané číslo, z ktorého vám píšu, alebo sa budú vyhovárať, že nemôžu telefonovať, dajte im aspoň dve kontrolné otázky súkromného charakteru.

Nepýtajte sa ich na dátumy narodenia či adresy, ktoré sú dohľadateľné, ale na osobné informácie z rodiny či minulosti, ktoré podvodníci nemôžu vedieť.

Súvisiace články

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM