Rastislav Búgel Zo Slovenska

Nová daň už prevetráva naše peňaženky: Sladené nápoje ZDRAŽELI o desiatky percent!

Od januára na Slovensku platí nová daň, ktorej dopady už výrazne pociťujeme. Očakáva sa aj výrazný pokles predaja.

Ilustračný obrázok k článku Nová daň už prevetráva naše peňaženky: Sladené nápoje ZDRAŽELI o desiatky percent!
Zdroj: Pexels.com

Od januára na Slovensku platí takzvaná „daň z cukru“. Tá má za cieľ naliať ďalšie potrebné peniaze do štátneho rozpočtu. Ako informujú Aktuality.sk, už teraz je jasné, že sa ceny sladených nealkoholických nápojov dramaticky zvýšili. Navyše, výrobcovia očakávajú aj pokles predaja takýchto nápojov, ktorý môže byť až 30-percentný.

Výrazný nárast cien

Zvýšenie cien už potvrdila aj Kofola. Hoci stále nevie odhadnúť presné percentá, už teraz spoločnosť očakáva zníženie objemu predajov. Cenová hladina totiž stále nie je ustálená. Môžu za to distribútori, ktorí sa vopred predzásobili.

„Zatiaľ nevieme posúdiť reálne dopady zdanenia sladených nápojov na ich predaj, nakoľko sa nestihlo naplno prejaviť v pultových cenách. Tam, kde už k zmenám prišlo, je to zatiaľ nárast okolo 30 až 50 percent,“ uviedla pre server výkonná riaditeľka Asociácie výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd (AVNM) Lucia Morvai.

Očakávajú menšie predaje

Aktuality vysvetľujú, že AVNM združuje Kofolu, Coca Colu, Mc Carter, Red Bull, Budiš, Trenčianske minerálne vody, Vodax, Karlovarské minerální vody a Pepsi Colu. Asociácia situáciu monitoruje. Bližšie detaily plánuje poskytnúť po prvom štvrťroku, no vraví, že podľa predbežných odhadov je možné očakávať pokles spotreby niekde od 15 do 30 percent.

Pravdu odhalí až čas

Aké dopady má zavedenie novej dane ešte nevedia vyhodnotiť ani obchodné reťazce. Všetko odhalí až čas. Predseda združenia veľkých obchodníkov SAMO, ktorého súčasťou sú reťazce ako Billa, Kaufland, Lidl, Metro, Tesco alebo Terno, vraví, že naplno sa to prejaví až v lete. Teda v čase, keď je najvyšší dopyt po takýchto nápojoch.

Podľa výrobcov môže byť konečné zvýšenie cien ešte výraznejšie. "V závislosti od druhu nápoja a veľkosti obalu sa môže konečné zvýšenie cien pre spotrebiteľa pohybovať od 30 do 130 percent. Dôležité je uvedomiť si, že k cene, za ktorú predáva produkt výrobca, sa pripočíta 0,15 eura/l daň, následne marža obchodníka a ešte 19-percentná DPH – reálne navýšenie je tak výraznejšie ako len nominálne pripočítanie dane k pultovej cene nápoja,“ citujú Aktuality.sk asociáciu výrobcov.

Ďalší nárast cien sladených nápojov možno očakávať v gastro prevádzkach, keďže aj tam nastal rast sadzby DPH. Reštaurácie a kaviarne očakávajú, že výpadok ich tržieb z dôvodu vyššej DPH na nealko bude až vo výške 30 miliónov eur ročne.

Ďalšie správy z domova i zo sveta nájdete aj na Dnes24, Facebooku a Instagrame.

Foto: ilustračné

Mohlo by vás zaujímať:

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM