Technológie

Nobelovu cenu za fyziku za rok 2018 získali v utorok James Peebles z Princetonskej univerzity (USA) za svoj výskum fyzikálnej kozmológie, ako aj Michael Mayor a Didier Queloz zo Ženevskej univerzity (Švajčiarsko) za objav exoplanéty obiehajúcej okolo hviezdy podobnej nášmu Slnku.

Ilustračný obrázok k článku Objav exoplanéty im priniesol najväčšiu poctu: Nobelovu cenu za fyziku získali traja vedci
3
Galéria

Oznámila to švédska Kráľovská akadémia vied, ktorá cenu udeľuje.

Všetci traja vedci prispeli podľa slov generálneho tajomníka Kráľovskej akadémie vied Gorana Hanssona „k pochopeniu evolúcie vesmíru a miesta, ktoré v ňom má náš svet“. Polovicu ceny získal podľa agentúry AP Peebles a o druhú polovicu sa za spoločný objav podelia Mayor a Queloz.

Okrem medaile a diplomu si všetci traja laureáti rozdelia aj finančnú odmenu v hodnote deväť miliónov švédskych korún (takmer 828 000 eur).

V pondelok vyhlásili mená laureátov Nobelovej ceny za fyziológiu alebo medicínu. Získali ju Gregg L. Semenza z Univerzity Johna Hopkinsa (USA), Peter J. Ratcliffe z Oxfordskej univerzity (Británia) a William G. Kaelin z Harvardovej univerzity (USA) za výskum molekulárnych mechanizmov, prostredníctvom ktorých bunky vnímajú dostupnú hladinu kyslíka a reagujú na ňu.

Viac technologických noviniek čítajte na www.fony.sk

Nobelovou cenou za fyziológiu alebo medicínu sa začala séria udeľovania týchto prestížnych ocenení. V stredu oznámia držiteľov ceny za chémiu, v piatok ceny mieru a v pondelok ceny za ekonómiu. Nobelovu cenu za literatúru budú udeľovať vo štvrtok, a to ako za rok 2019, tak aj za rok 2018, keď udelená nebola.

Sledujte nás aj na Facebooku a Instagrame a nenechajte si ujsť ďalší zaujímavý obsah z domova i zo sveta.

Svet spoznal laureátov Nobelovej ceny za fyziku