Rôzne Zo Slovenska

Od jedného z najväčších železničných nešťastí uplynulo 70 rokov

Na vlakovej stanici v Sekuliach pri obci Kúty došlo pred 70 rokmi dňa 5. augusta 1947 k jednému z najväčších železničných nešťastí v povojnovej histórii Československej republiky (ČSR).

Ilustračný obrázok k článku Od jedného z najväčších železničných nešťastí uplynulo 70 rokov
Zdroj: TASR

Medzinárodný rýchlik R9, známy aj ako Balkánsky expres, prišiel z Prahy do Bratislavy a na spiatočnú cestu sa vydal v ten istý deň zhruba hodinu pred polnocou. Na úseku trate Sekule-Kúty bola pre železničnú výluku od 3. augusta 1947 dočasne znížená rýchlosť vlakov na 30 kilometrov za hodinu. Balkánsky expres, ktorý odchádzal z Bratislavy do Prahy o 22.40 h ako pražský nočný rýchlik, vyletel o 23.40 h z koľajníc rýchlosťou 92 km/h.

Škoda v miliónoch korún

Priamo na mieste nešťastia pod troskami rýchlika zahynulo 16 ľudí. Zraneniam neskôr podľahli ďalší traja cestujúci. Zranených bolo 43 pasažierov a traja železničiari. Škoda dosiahla výšku 20 miliónov korún československých (Kčs). Rušňovodič bol obvinený zo železničného nešťastia a odsúdený na vyše ročné väzenie. Zároveň bol prepustený zo služby.

Na rozlúčke s obeťami vlakového nešťastia sa podľa archívnych zdrojov TASR 8. augusta 1947 v Sekuliach s nebohými v mene Slovenskej národnej rady (SNR) a Zboru povereníkov rozlúčil poslanec SNR a povereník pôšt prof. Jozef Lukačovič a poslanec SNR povereník dopravy Kazimír Bezek.

Najväčšie vlakové nešťastie

Najväčšie železničné nešťastie, s najväčším počtom obetí sa na území dnešného Slovenska sa stalo 26. septembra 1916 pred výhybňou vo Vydrani pri Medzilaborciach, vo vtedajšom Rakúsko-Uhorsku. Nehoda sa stala na hlavnej trati Budapešť – Humenné – Medzilaborce – Przemyśl. V osudný deň do seba narazili dva vlaky rýchlosťou okolo 100 km/h. Jeden viezol ranených vojakov, druhý cisterny s benzínom a úradne zabrané kone. Podľa oficiálnych údajov pri nehode zahynulo 140 ľudí.

Priami účastníci v iných dobových zdrojoch uvádzali až dvojnásobný počet obetí. Okrem toho zahynulo približne 80 koní.

Po druhej svetovej vojne bola najväčším vlakovým nešťastím na území Slovenska zrážka nákladného a osobného vlaku medzi železničnými stanicami Sládkovičovo a Galanta na dočasne jednokoľajnej trati dňa 30. augusta 1945. Nehoda si celkovo vyžiadala 35 mŕtvych a 50 vážne zranených cestujúcich. S ľahkými zraneniami vyviazlo 26 pasažierov.

Foto: ilustračné

Zdroj: TASR
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM