Martin Sýkora Regióny

Podtatranskí cestári prehovorili o tejto zime: Najtvrdšia za 5 sezón!

Zimná sezóna bola k podtatranským cestárom nemilosrdná. Sami hovoria, že z hľadiska výkonov a spotreby posypového materiálu sa dá považovať za nadpriemernú.

Ilustračný obrázok k článku Podtatranskí cestári prehovorili o tejto zime: Najtvrdšia za 5 sezón!
3
Galéria

Zima tvrdšia a drahšia

Nedávno skončená zima bola tvrdšia a drahšia ako tie predchádzajúce. Svedčia o tom štatistiky cestárov, ktorí sa na nedostatok práce rozhodne sťažovať nemohli. „Vo všetkých ukazovateľoch sme dosiahli najvyššie výkony za posledných 5 rokov. Naposledy sme porovnateľné čísla zaznamenali v zimnej sezóne 2012–2013. Aj to je dôkazom, že po uplynulá zima bola tvrdá a náročná,“ uviedol riaditeľ Správy a údržby ciest PSK, oblasť Poprad Marián Barilla.

Zatiaľ čo pred rokom cestári vysypali 21,4 tisíc ton kameniva, uplynulú zimu to bolo 23,1 tisíc. Minulý rok sa na podtatranské cesty použilo po 6,3 tisíc ton posypovej soli, v tejto zime to bolo 8,4 tisíc ton.

„Najvyššie náklady si nevyžadovali snehové dni, ale najmä dni, v ktorých sa teplota pohybovala okolo nuly. Vtedy sa najmä na tienistých miestach, v miestach výskytu hmly a v blízkosti vodných tokov za pomerne krátky čas vytvára poľadovica ktorú je nutné posypom eliminovať,“ ozrejmil Barilla.

Po zime sa bude opravovať

Prácu cestárov neovplyvňuje len sneženie. Najväčšie problémy robia v zime vietor, nízka teplota a vrtochy počasia. „Najviac problémov máme vtedy, keď sa ku sneženiu pridá silný vietor a dochádza k tvorbe snehových závejov. Vtedy pri nasadení všetkej techniky môžeme len zmierňovať dôsledky zimy. Vtedy je príroda silnejšia ako my,“ vysvetlil šéf podtatranských cestárov. Priebeh počasia počas zimného obdobia zanechal na stave ciest značné následky. Najväčším problémom bolo časté striedanie plusových a mínusových teplôt.

„Správa a údržba ciest PSK pravidelne monitoruje stav ciest, vykonáva pravidelné prehliadky, v rámci ktorých posudzuje stav vozoviek a cestného príslušenstva a operatívne prijíma potrebné opatrenia,“ uviedol Barilla.

V zimnom období na opravu výtlkov cestári používajú tzv. zimnú obaľovanú zmes. Je to viac menej provizórne riešenie, keďže táto zmes nemá kvality klasickej obaľovanej zmesi produkovanej obaľovacími súpravami počas letnej sezóny, navyše je niekoľkonásobne drahšia. „Po ukončení zimnej údržby ciest sme ihneď začali proces čistenia ciest od zvyškov posypového materiálu a od začiatku tohto týždňa sme spustení obaľovacích súprav našimi zmluvnými dodávateľmi začali realizovať systematickú opravu výtlkov na jednotlivých cestách v poradí podľa ich dôležitosti,“ ozrejmil riaditeľ. Na túto činnosť má SÚC PSK oblasť Poprad vyčlenených 100 000, eur. Táto suma môže byť v prípade potreby navýšená.

Zdroj: poprad.dnes24.sk
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM