Lucia Lauková Rôzne

RADÍME: Bezpečnostný pás by mal po zapnutí pevne priliehať k telu

Bezpečnostné pásy sú najúčinnejšie do rýchlosti 50 km/h. Ich účinnosť však môže ovplyvniť nesprávne nastavenie.

Ilustračný obrázok k článku RADÍME: Bezpečnostný pás by mal po zapnutí pevne priliehať k telu
Zdroj: pixabay.com / CC0 1.0

Bezpečnostné pásy v osobných automobiloch zachránili pri nehodách už množstvo ľudských životov. Dnes už myslí na povinnosť pripútať sa väčšina slovenských vodičov, bohužiaľ, nie všetci to robia správne.

Účinnosť pásu

Ako ukázali výsledky analýz viac ako tisícky reálnych dopravných nehôd, ktoré robili experti tímu Výskumu dopravnej bezpečnosti známej automobilky, bezpečnostné pásy sú najúčinnejšie do rýchlosti 50 km/h. Ich efekt sa odvíja od druhu zrážky.

V prípade čelného nárazu je účinnosť pásu 43 %, v prípade bočného nárazu 39 %, pri strete zozadu 49 % a pri prevrátení vozidla až 77 %. Nejde len o samotný návyk pripútať sa pred každým rozbehnutím vozidla, ale aj o to, ako sa tento automatický a samozrejmý úkon vykoná.

Nastavenie pásu

„Pred samotnou jazdou je dôležité nastaviť si vhodnú výšku pásu, poriadne ho dotiahnuť a správne nastaviť opierku hlavy. Vzdialenosť sedadla od pedálov by mala byť taká, aby pri zošliapnutí pedálov ostali nohy pokrčené v kolenách. Výškové nastavenie sedadla sa musí upraviť tak, aby mal vodič dobrý výhľad a medzi hlavou a stropom by mala vždy ostať medzera, veľká minimálne ako zovretá päsť. Volant sa správne drží v polohe ‚trištvrte na tri‘, a to s pokrčenými lakťami. Táto poloha poskytuje vodičovi najlepšie podmienky pre vyhýbacie manévre,“ radí vedúci tímu Výskumu dopravnej bezpečnosti v automobilke, Jiří Haman.

Mal by pevne priliehať

Bezpečnostný pás je podľa neho potrebné nastaviť tak, aby neviedol cestujúcemu cez krk, ale cez rameno. Pás vedúci cez krk by mohol spôsobiť závažné rezné poranenie v mieste, kde vedú tepny. V spodnej časti musí pás viesť cez panvovú kosť, nie brucho. „Pás sa preto snažíme stiahnuť čo najnižšie. Po zapnutí by mal pás pevne priliehať k telu. Mnohým je to nepríjemné, ale v prípade nárazu uvoľnený pás nezachytí telo okamžite, a to bude pokračovať k čelnému sklu vysokou rýchlosťou oveľa dlhšiu dobu. Tým viac sa priblíži k vybuchujúcemu airbagu a to je nebezpečné,“ upozorňuje Haman.

Veľa ľudí si pás úmyselne povoľuje v oblasti pásu, ženy zase často pás držia rukou, aby ich netlačil do pŕs. V takom prípade pás zafunguje až so značným oneskorením, telo nezastaví a zvyšuje sa riziko zranenia nielen od airbagov, ale aj od samotného bezpečnostného pá­su.

Foto: ilustračné

Zdroj: TASR
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM