Webnoviny - Svet

Seniori si môžu vyskúšať službu domáceho tiesňového volania

WEBNOVINY.SK

PREŠOV 24. októbra (WEBNOVINY) – Mesto Prešov rozbieha spolu s Asociáciou samaritánov SR zavedenie domáceho tiesňového volania pre seniorov a zdravotne postihnutých, ktorá zabezpečí v prípade núdze komunikáciu so záchrannou službou. Klient jednoduchým stlačení gombíka na malom prívesku či náramku sa okamžite spojí s dispečingom, ktorý zariadi ďalšie potrebné kroky pomoci. Mesto vlastní desať prístrojov, ktoré do konca roka bude testovať na klientoch zdarma. Od nového roka bude táto služba spoplatnená. Dispečerom tejto novej telekomunikačnej služby je Asociácia samaritánov SR, ktorá má svoju centrálu v Starej Ľubovni.

Zakúpené aparáty zatiaľ testujú štyria Prešovčania, do konca roka si ich môžu bezplatne zapožičať ešte ďalší šiesti klienti. Kontaktovať treba odbor sociálnych služieb prešovského mestského úradu. Ako uviedla pracovníčka odboru a členka Asociácie samaritánov Viera Mitaľová, služba nie je lacnou záležitosťou, preto mesto od budúceho roka uvažuje poskytnúť žiadateľom v hmotnej núdzi na túto službu jednorazovú dávku.

Služba je aktívna 24 hodín denne po celý rok. Je určená najmä ľuďom, ktorí ešte nie sú odkázaní na pomoc opatrovateľov, vedia sa o seba postarať, no pri ich veku, či zdravotnom stave sú pohybovo obmedzení.. Klient má na krku prívesok alebo náramok na zápästí s tlačidlom, po jeho aktivovaní sa s ním okamžite spojí dispečing. Zariadenie neváži viac ako 13 gramov a funguje spoľahlivo aj tam, kde nepomôže ani mobilný telefón. Pri úraze, alebo náhlom kolapse stačí, aby klient stlačil gombík a hneď sa aktivuje odpočúvacie zariadenie, ktoré dokáže komunikovať v rámci celého bytu či domu, neprekážajú mu ani bariéry stien a nábytku. Z reproduktora sa ozve dispečer, ktorý klienta osloví a na základe jeho odpovedí začne riešiť situáciu. Privolá záchrannú službu, požiarnikov, susedov či rodinných príslušníkov, na ktorých má kontakty v registrovanom profile klienta. Dispečer má k dispozícii chorobopis klienta, zoznam liekov, ktoré užíva a ďalšie potrebné fakty, ktoré pomáhajú okamžite riešiť vzniknutú situáciu. Ak sa po aktivácii zariadenia klient neozýva, dispečer predpokladá kritickú situáciu a kontaktuje záchranku.

Služba domáceho tiesňového volania stojí mesačne 20 €, montáž jednotky 18 €, zakúpenie hlasovej centrály 318 €. Klient si môže od mesta túto aparatúru aj zapožičať za mesačný poplatok 15,90 €. V cene zapožičaného zariadenia nie je zahrnutý mesačný poplatok. Podľa Mitaľovej, vo svete je takáto služba dosť využívaná.

SITA

Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM