Webnoviny - Svet

Slovenské diaľnice dostali pokutu 10 mil. €

WEBNOVINY.SK

Dušan Šamudovský Foto: SITA/Miro Dibák BRATISLAVA 11. novembra (WEBNOVINY) – Zrušenie výstavby úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom, ktoré mala postaviť a 30 rokov prevádzkovať spoločnosť Slovenské diaľnice, a.s. v rámci prvého balíka PPP, môže skončiť na arbitrážnom súde vo Viedni. Ministerstvo dopravy udelilo konzorciu, v ktorom sú aj spoločnosti Doprastav, a.s. a Váhostav – SK, a.s., pokutu vo výške 10 mil. eur, lebo v stanovenom termíne nezískalo súkromné zdroje, informuje štvrtkové vydanie Hospodárskych novín. „Opakovane bol koncesionárovi na zabezpečenie financovania predĺžený termín. Bola to jeho principiálna povinnosť,“ citoval denník hovorcu ministra dopravy Martina Krajčoviča.

Stavbári toto tvrdenie odmietajú s tým, že pôžičky od bánk mali sľúbené a pokutu nechcú zaplatiť. „Určite ju nezaplatíme, lebo na to nie je nijaký rozumný dôvod,“ uviedol pre HN generálny riaditeľ Doprastavu a predseda predstavenstva Slovenských diaľnic Dušan Šamudovský. Podľa neho projektu neprekážal nedostatok peňazí, ale nevyriešené ekologické výhrady Bruselu k trase diaľnice, čo bola chyba štátu. Konzorcium tvrdí, že malo na financovanie projektu úverové prísľuby od bánk. V prípade, že sa rezort dopravy a konzorcium nedohodnú, spor môže skončiť na súde. „Ak táto priateľská cesta zlyhá, pôjdeme na arbitrážny súd,“ dodal šéf Doprastavu. Na dohodu o mimosúdnom vyrovnaní majú obe strany približne pol mesiaca.

Šamudovský v rozhovore pre HN informoval, že Slovenské diaľnice ponúkli zníženie ročnej platby, ktorú by štát odvádzal koncesionárovi za výstavbu a prevádzku diaľnice, o 30 % na približne 200 mil. eur. „Je preto pre nás veľkým sklamaním, že po troch rokoch obrovského úsilia stovák odborníkov naprieč celou Európou a vynaložených nákladov, sme nedostali od novej vlády ani len šancu priniesť na stôl výsledky našej snahy vyjsť požiadavkám tejto vlády v ústrety,“ uviedol Šamudovský.

V prípade výstavby úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami cez druhý balík PPP žiada koncesionárska spoločnosť Granvia, a.s. od štátu vyplatenie kompenzácie za neplánované práce vo výške 10 mil. eur. Tie spôsobilo znečistenie zeme čiernymi skládkami. Dodatočné náklady koncesionárovi schválil aj stavebný dozor, ktorý platí samotná spoločnosť. „Ministerstvo dopravy momentálne posudzuje predložené podklady,“ povedal pre HN Krajčovič. Granvia žiada od štátu aj ďalšie peniaze navyše napríklad za predĺženie archeologického prieskumu, stavebný dozor jej to zatiaľ neschválil.

Rezort dopravy dal pokutu, lebo koncesionár nezohnal financie

Ministerstvo dopravy zdôvodňuje udelenie pokuty vo výške 10 mil. eur pre koncesionársku spoločnosť Slovenské diaľnice, a.s. tým, že nezabezpečila financovanie projektu PPP na výstavbu a prevádzku piatich úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom. Podľa ministerstva dopravy koncesionár mal zaplatiť pokutu, vyplývajúcu z koncesnej zmluvy, do dvoch týždňov od jej udelenia, teda takmer do konca októbra. Riaditeľ Inštitútu stratégie rezortu dopravy na štvrtkovom stretnutí s médiami ďalej uviedol, že koncesionár neodovzdal všetku dokumentáciu, ktorá je potrebná na to, aby štát mohol nielen prevziať stavenisko, ale mohol aj pokračovať vo výstavbe po vykonaných prípravných prácach.

„Na to, aby sme mohli tieto úseky ďalej vytendrovať a budúci zhotoviteľ bol schopný využiť zakladanie mosta a prevziať za budúci most záruku, potrebujeme nejaký rozsah dokumentov. Toto sú veci, ktoré potrebujeme dostať od koncesionára a ktoré nám stále nebol schopný dodať,“ uviedol Kovalčík s tým, že profesionálny stavebník takúto dokumentáciu musí mať. Na druhom rokovaní ministerstva s koncesionárom o odovzdaní staveniska, ktoré bolo začiatkom septembra, rezort dopravy vyslovil želanie, aby sa tak stalo do piatich týždňov. „Zástupcom konzorcia sa to zdalo dlho, že prečo tak dlho, oni to vedia rýchlejšie,“ pripomenul Kovalčík reakciu konzorcia.

Koncesná zmluva pre prvý balík PPP, ktorú za rezort dopravy podpísal bývalý minister Ľubomír Vážny, stratila platnosť po tom, ako minister dopravy Ján Figeľ (KDH) nepredĺžil šiesty termín finančného uzatvorenia projektu, ktorý uplynul 30. augusta. Koncesná zmluva podľa rezortu dopravy rieši platbu za vykonané prípravné práce, ktoré štát koncesionárovi uhradil v polovici októbra. Nerieši však situáciu, ako bude prebiehať odovzdávanie staveniska a uskutočnených prípravných prác v prípade, že zmluva nenadobudne účinnosť a spolupráca medzi zmluvnými stranami skončí.

Pokiaľ ide o druhý balík PPP pri výstavbe štyroch úsekov R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, vrátane severného obchvatu Banskej Bystrice, koncesionárska spoločnosť Granvia, a.s. oznámila rezortu dopravy 14 možných kompenzačných prípadov. Nezávislý dozor, ktorý platí koncesionár, zatiaľ schválil dve kompenzačné udalosti, keď investorovi vznikli náklady navyše v objeme viac ako 9 mil. eur kvôli nálezu nebezpečného odpadu. Ide o staveniska severného obchvatu Banskej Bystrice a úseku Nitra západ – Selenec. Ministerstvo dopravy a koncesionár pokračujú v rokovaní o oprávnenosti úhrady kompenzačných udalostí.

Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM