Sľúbili vám na dovolenke výhľad na MORE, no vidíte parkovisko? Sledujte, na čo máte NÁROK
Po príchode na dovolenku vás môže čakať nepríjemné prekvapenie. Ako v takom prípade postupovať a na čo máte nárok?
Letná dovolenka sľubuje oddych a výhľad na more, no realita môže byť iná, ak z hotelovej izby vidíte len na parkovisko či do okien susednej budovy. Podľa spotrebiteľskej organizácie dTest je v takýchto prípadoch rozhodujúce, či bol výhľad na more výslovne dohodnutý v zmluve o zájazde.
Musí to byť v zmluve
„Spotrebitelia by sa nikdy nemali spoliehať iba na slovné prísľuby cestovných kancelárií, ale všetko zásadné mať jasne definované v zmluve. Ide napríklad o výhľad z izby, jej vybavenie alebo napríklad aj skutočnosť, že hotel ponúka špecifický typ stravovania,“ uvádza riaditeľka dTestu Eduarda Hekšová.
Ak zájazd nespĺňa podmienky zmluvy, je v rozpore so zákonom o zájazdoch alebo so zákonom na ochranu spotrebiteľa, má zákazník právo na reklamáciu. „V popísanej situácii s nevyhovujúcim výhľadom z balkóna môže byť rozhodujúce, či je výhľad na more výslovne dohodnutý priamo v zmluve,“ upozorňuje Hekšová. Spotrebiteľ by mal problém bezodkladne nahlásiť delegátovi alebo cestovnej kancelárii a zdokumentovať ho fotografiami či videom.
Náhrada nákladov
Cestovná kancelária je podľa odborníčky povinná reklamáciu okamžite riešiť a zabezpečiť náhradné riešenie v porovnateľnej kvalite. Ak ponúkne službu nižšej kvality, má zákazník nárok na finančnú kompenzáciu. Ak však ponúkne lepšiu službu, zákazník za ňu nič nedopláca. „Ak cestovná kancelária nezabezpečí požadovanú nápravu v primeranom čase, spotrebiteľ má možnosť situáciu vyriešiť sám a zabezpečiť si náhradnú službu na vlastné náklady. Tie môže následne od cestovnej kancelárie požadovať,“ uvádza Hekšová.
Na toto máte právo
V prípade závažných nedostatkov, ako je úplne nedostupné alebo výrazne nevyhovujúce ubytovanie, má spotrebiteľ právo odmietnuť pokračovanie zájazdu a požadovať návrat domov. „Rovnako tak môže odmietnuť aj ponuku náhradného ubytovania nižšej kvality, pokiaľ k nemu cestovná kancelária neposkytne primeranú zľavu z ceny,“ uzatvára Hekšová.
Pri určovaní výšky zľavy môže pomôcť tzv. Frankfurtská tabuľka zliav. Ide o sadzobník, kde sú vypočítané rôzne druhy nedostatkov, ktoré sa môžu na zájazde vyskytnúť. K nim je priradený spôsob výpočtu náhrady za tieto nedostatky. Frankfurtská tabuľka zliav je síce nezáväzný dokument, ale je používaná súdmi v mnohých vyspelých krajinách.
Ďalšie správy z domova i zo sveta nájdete aj na Dnes24, Facebooku a Instagrame.
Foto: ilustračné