SVET O SLOVENSKU: Belgičania budú chrániť slovenských kamionistov
Brusel zakročí proti špekulatívnym firmám, ktoré vysielajú slovenských vodičov, ale aj robotníkov, či iné profesie pracovať do zahraničia za smiešny plat.

Nie je to tak dávno, čo Belgičania ostro vystúpili proti Slovensku a obvinili ho, že funguje ako komplic špekulatívnych zahraničných autodopravcov, ktorí si na jeho území zakladajú fiktívne pobočky. Následne zamestnávajú tisícky lacných slovenských vodičov, ktorých potom vyšlú brázdiť belgické i európske cesty za plat, ktorý je v porovnaní s belgickými pomermi smiešny. Namiesto medzinárodnej roztržky však prišla dohoda, ktorá by mala všetko vyriešiť. O téme píše belgický portál rtbf.be .
Zásadná dohoda
Predstaviteľ belgickej vlády Philippe De Backer podpísal dohodu so svojimi slovenskými a portugalskými partnermi na neutrálnej pôde v Luxemburgu. Belgickým úradom sa tak otvorí možnosť preverovať, či zamestnávatelia platia za svojich pracovníkov vyslaných pracovať do Belgicka odvody. Tie totiž musia odvádzať v krajine pôvodu, teda na Slovensku, prípadne v Portugalsku, ak ide o Portugalcov.
SVET O SLOVENSKU: Takto to dopadne, keď kamionista nespí
SVET O SLOVENSKU: Škandál s ožobračovaním belgických kamionistov naberá na obrátkach
SVET O SLOVENSKU: Ako sme zruinovali tisícky belgických kamionistov
“Vďaka tejto dohode budeme môcť lepšie kontrolovať, či si firmy plnia svoje sociálno – odvodové povinnosti voči zamestnancom. Umožní nám tiež skoncovať so sociálnym dumpingom, keď lacní slovenskí či portugalskí pracovníci prichádzajú k nám robiť za päť eur na hodinu,” cituje rtbf.be Philippa De Backera.
Ako presne bude spolupráca belgických a slovenských inštitúcií vyzerať článok nepopisuje. Je však zrejmé, že ak budú mať Belgičania prístup k údajom Sociálnej poisťovne, aby overili platenie odvodov, budú zároveň vidieť, aký plat firmy svojim ľuďom vyslaným do Belgicka dávajú. A práve o to ide.
Koniec schránkových firiem
Portál približuje, že do Belgicka prichádza každoročne 226-tisíc vyslaných pracovníkov z iných krajín EÚ. Nepôsobia tam trvalo, iba určitý čas. V prípade Slovenska ide najmä o vodičov kamiónov, ktorí sa po dvoch – troch týždňoch vracajú späť domov. Rtbf.be uvádza, že by mali byť odmeňovaní podľa belgických štandardov, ale oni často dostávajú slovenskú mzdu, ktorá je oveľa nižšia.
“Vďaka tejto dohode budeme môcť zakročiť proti stovkám schránkových dopravných firiem, ktoré majú papierovo sídlo na Slovensko, ale reálne tam nepodnikajú. Inšpekcia bude môcť zakročiť proti týmto nečestným praktikám a ukončiť vykorisťovanie šoférov,” hovori Philippe De Backer pre belgický portál.
Belgickí odborári sa už dlho sťažovali, že pre vyslaných slovenských kamionistov pracujúcich za nízke mzdy prišli v krajine o prácu už tisícky belgických vodičov.
Foto: ilustračné