SVET O SLOVENSKU: Dokedy budeme potravinovou žumpou Západu?

Zahraničné značky nás kŕmia menej kvalitnými, za to však drahšími potravinami ako na Západe. Slovensko by s problémom mohlo pohnúť.

Ľudia žijúci v blízkosti rakúskych hraníc to dobre vedia – kvalita toho istého nápoja, pomazánky alebo pracieho prášku kúpeného v neďalekom Hainburgu a v Bratislave je neporovnateľná. Viac si pochutíte na rakúskej verzii a aj vaša bielizeň bude belšia po “západniarskom” prášku.

Slovensko má ešte do konca roka jedinečnú šancu zatlačiť na zmenu európskej legislatívy, ktorá by zahraničným výrobcom takéto švindľovanie zakázala. Ako predsednícka krajina EÚ totiž máme oveľa lepšie páky na presadzovanie svojich tém. Zrejme však z toho nič nebude.

Sme pre nich len odpad

“Aj po viac ako štvrť storočí od pádu Berlínskeho múru si výrobcovia stále myslia, že môžu spotrebiteľom v strednej Európe predávať menej kvalitné tovary,” píše európsky portál Politico.eu. Vymenováva celý rad prípadov, keď sa na slovenský, český, poľský, či estónsky trh dostávajú potraviny a iné produkty od nadnárodných značiek v podradnej kvalite.

“Nemecký nápoj Sprite je sladený iba cukrom. Ak si tú istú fľašu kúpite v Česku, namiesto cukru tam nájdete len fruktózovo-glukózový sirup ako aj umelé sladidlá. Český Sprite je ešte k tomu aj drahší,” píše Politico. Ako zdroj týchto informácií uvádza štúdiu pražskej chemicko-technologickej univerzity z roku 2015, ktorá našla vo viacerých produktoch zásadné rozdiely.

Ďalším príkladom sú mrazené rybie prsty Iglo. Ak ich kúpite v Česku, obsahujú o sedem percent menej rybaciny ako v Nemecku. Ešte zarážajúcejší rozdiel je v ľadovom čaji Nestea lemon. Výrobca do neho pre českých spotrebiteľov namiešal až o 40 percent menej čajového extraktu ako pre Nemcov. Je vysoko pravdepodobné, že rovnaké rozdiely by výskumníci našli aj pri porovnávaní so slovenskými verziami nemeckých tovarov.

Zdroj: TASR

Tak vám to chutí

Argument výrobcov je takmer vždy rovnaký – prispôsobujeme sa lokálnym chutiam. Inými slovami – Slovákom, Čechom, či Maďarom chutia naše produkty v nižšej kvalite. Niektorí dokonca odmietajú, že by išlo o menej kvalitné tovary. “Tvrdenie, že umelé sladidlá sa rovnajú nižšej kvalite je účelové a zjednodušujúce,” vyhlásila pre Politico značka Coca-Cola.

Zahraničné firmy tiež dodávajú, že mierne obmeny v receptúrach majú na svedomí miestni výrobcovia ich produktov v strednej a východnej Európe. Tí vraj tiež len reagujú na špecifické chute tamojších obyvateľov.

Politico uvádza, že vlády nových členských krajín považujú takéto praktiky za neférové a tlačia na EÚ, aby prinútila výrobcov dodávať svoje tovary v rovnakej kvalite na západ aj na východ. Lenže to by si vyžadovalo zmenu európskej legislatívy, na čo podľa portálu nemá chuť ani Európska komisia, ani samotní výrobcovia.

Slovensko má šancu

“Slováci, slovne podporovaní Čechmi, by chceli odstrániť túto nespravodlivosť na jednotnom trhu,” píše Politico. Zároveň však dodáva, že nám v tomto smere zrejme ušiel vlak. “Keďže slovenské predsedníctvo už nebude trvať ani dva mesiace, asi sa už nepodarí zabezpečiť podporu veľkých členských štátov na presadenie tejto témy.”

Portál cituje aj slová hovorkyne slovenského zastúpenia v Bruseli Eleny Višnar Malinovskej, z ktorých žiadne veľké odhodlanie bojovať za svoju vec necítiť: “…stále vyhodnocujeme ďalšie kroky a možnosť, že Slovensko bude ďalej presadzovať túto tému, nie je vylúčená.”

Ilustračné foto, TASR

Zdroj: Dnes24.sk