Svet o Slovensku

SVET O SLOVENSKU: Kamionisti stále prespávajú a jedia v otrasných podmienkach

Francúzski odborári sú rozhorčení - podmienky, v ktorých vraj celé mesiace fungujú východoeurópski šoféri kamiónov, patria do minulého storočia. Takáto práca je ilegálna.

Ilustračný obrázok k článku SVET O SLOVENSKU: Kamionisti stále prespávajú a jedia v otrasných podmienkach
Zdroj: TASR

Nie je to prvýkrát, čo sa západoeurópski kamionisti sťažujú na svojich kolegov z Poľska, Rumunska, Slovenska a ďalších krajín z bývalého komunistického bloku. Francúzi a Belgičania namietajú, že východoeurópska konkurencia je lacnejšia a hlavne je ochotná pracovať aj za tvrdých podmienok, ktoré oni považujú za neprijateľné. Preto sa problém snažia riešiť aj na európskej úrovni a Brusel má čoskoro predstaviť novú smernicu, ktorá by mala urobiť poriadok. Zatiaľ však slovenskí šoféri prespávajú na diaľnici…

Otrasné podmienky

“Vo Francúzsku žijeme v roku 2018! Vidieť kamionistov spať, jesť a prať si oblečenie priamo na diaľničných odpočívadlách je neprijateľné,” hovorí Antoine Fatiga, zástupca francúzskych odborov, ktoré zastupujú zamestnancov v doprave z oblasti Savojska. Jeho slová cituje v článku francúzsky portál francebleu.fr.

Odborári takto už počas piatich rokov pravidelne vyrážajú na francúzske diaľnice a zisťujú priamo v teréne, ako diaľkoví vodiči reálne fungujú. Ich zistenia sú stále rovnaké: “Väčšinovo ide o zahraničných šoférov. Na cestách žijú priamo na diaľnici, čo je v rozpore s európskou legislatívou,” uvádza francebleu.fr.

Je to super práca

Portál približuje, že lacná pracovná sila z východu je pre francúzskych majiteľov špedičných firiem veľmi atraktívna a čoraz viac vytláča domácich zamestnancov. Dnes vraj na dvoch Francúzov pripadá 80 zahraničných kolegov za volantom.

Dokazujú to aj slová dlhoročného francúzskeho vodiča Jeana-Christopha Debiaisa: “V minulosti sme vo firme pracovali iba Francúzi. Dnes máme šesťdesiat cudzincov – Bulharov, Slovákov a Poliakov,” cituje ho francebleu.fr.

Dôvody sú celkom jasné – peniaze. Mzda francúzskeho kamionistu môže byť okolo desať eur na hodinu, zatiaľ čo vodič z východnej Európy sa uspokojí so základným platom 400 eur a k tomu diéty. “Navyše, zahraniční vodiči súhlasia s pracovnými podmienkami, ktoré Francúzi odmietajú, ako napríklad byť na cestách celé mesiace a spať len na diaľnici,” hovorí Debiais.

Portál tiež cituje jedného ukrajinského kamionistu Viktora. On svoju náročnú prácu označuje za skvelú. Doma je vraj situácia ťažká a čaká tam na neho žena a dve deti. “My si zvykneme na všetko,” hovorí Viktor. Francúzski odborári zdôrazňujú, že európska legislatíva prikazuje zamestnávateľom vodičov, aby im na cestách platili ubytovanie v hoteloch, kde sa môžu normálne vyspať a osprchovať.

Foto: ilustračné

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM