Svet Rôzne

Trabant oslavuje: Bakelitové čudo brázdilo socialistické cesty od roku 1957

Bol pevnou súčasťou socialistického spoločenstva. Jeho cesty brázdil od konca 50. rokov. Keď ho prestali vyrábať, stal sa ceneným zberateľským kúskom.

Ilustračný obrázok k článku Trabant oslavuje: Bakelitové čudo brázdilo socialistické cesty od roku 1957
Zdroj: internet

Je až neuveriteľné, čo všetko dokázali naši rodičia vtrepať do tohto legendárneho auta a kam až boli schopní v ňom docestovať. Trabant bol „členom“ mnohých socialistických rodín a dodnes na neho s láskou spomíname.

Symbol socialistického bloku

Toto bakelitové čudo po prvý raz vyrobili 7. novembra v roku 1957. Je produktom východonemeckej automobilky Sachsenring v meste Zwickau. Odvtedy, až do ukončenia produkcie v roku 1991 zišlo z výrobného pása 3,2 milióna Trabantov.

Vozidlo sa stalo symbolom socialistického bloku, jazdilo vo všetkých krajinách Varšavskej zmluvy i mimo nej. Dnes je mimoriadne ceneným zberateľským artefaktom.

V 80-tych rokoch sa stalo autíčke mimoriadne populárne aj v niekdajšom Česko-Slovensku. Okrem NDR bol zvlášť rozšírený aj v Maďarsku.

V tých časoch sa nemyslelo na emisie. Auto malo neekologický, vzduchom chladený dvojtaktný dvojvalcový motor s objemom 600 cm3. Ako palivo slúžila zmes benzínu a oleja M2T. Keďže nemalo ukazovateľ stavu paliva, bola pridaná mierka (palička), ktorá po zasunutí do nádrže ukázala hladinu paliva. Priemerná spotreba bola asi 6 litrov/100 km.

Typická karoséria

Pri výrobe po prvý raz použili karosériu z duroplastu, ktorá sa stala pre toto auto typickou. Vyrábal sa vo verziách Standard, S a De Luxe, v karosériových variantoch limuzína a kombi. Existovala aj verzia Tramp s plátennou strechou a dverami, ktorú využívala polícia v NDR.

Model si získal ironickú prezývku PVC jaguár alebo BMV – Bakelitové Motorové Vozidlo.

Vyrábal sa aj v prevedení pre invalidov – tzv. Hycomat, ktorý mal ovládanie spojky na radiacej páke. Prvým typom bol Trabant 600 s oblými tvarmi karosérie, nástupcovi Trabant 601 s hrdým názvom Limousine alebo Combi pribudli hranatejšie tvary.

Prevodovka bola 4 stupňová s radiacou pákou pod palubnou doskou. Karoséria bola dvojdverová plus zadné dvere v prevedení Combi, mala oceľový skelet s prilepenými plátmi plastu. Bol určený pre 4 osoby

Trabant oslavuje: Bakelitové čudo brázdilo socialistické cesty od roku 1957
10
Galéria
Zdroj: internet
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM