V sociálnych zariadeniach v Nitrianskom kraji pribúdajú klienti: Často sú agresívni
Zamestnanci zariadení sociálnych služieb musia často riešiť problémy agresívnych či závislých klientov. Župa im chce pomôcť pri zvládaní problémových situácií.
Nitriansky samosprávny kraj (NSK) chce zlepšiť vzdelávanie svojich pracovníkov v zariadeniach sociálnych služieb (ZSS). Prostredníctvom verejného obstarávania plánuje nájsť dodávateľa, ktorý bude schopný zabezpečiť školenie a odborný dohľad nad zamestnancami ZSS.
Dozor v zariadeniach
Víťaz obstarávania bude dozerať na poskytovanie sociálnej starostlivosti vo všetkých 25 krajských ZSS. „Cieľom je skvalitnenie úrovne poskytovania sociálnych služieb, zavedenie jednotnej metodiky a štandardizácia postupov v sociálnej práci,“ informoval NSK.
Nároky sa zvyšujú
Podľa vedúcej odboru sociálnych vecí Úradu NSK Viery Kazimírovej je vzdelávanie sociálnych pracovníkov dôležité pri zvládaní stále vyšších nárokov na ich prácu. „Do ZSS je umiestňovaných z roka na rok viac klientov s psychiatrickými diagnózami, s agresívnym správaním i s poruchami správania. Je veľmi dôležité, aby zamestnanci dokázali predchádzať agresivite, aby vedeli rozpoznať príznaky hroziaceho konfliktu a v prípade prepuknutia konfliktu vedeli situáciu zvládať. Taktiež sa musia naučiť celú škálu preventívnych a zdolávacích techník, ktoré im umožnia zasiahnuť v prípade potreby,“ dodala Kazimírová.
Riešenie problémov
Ako pripomenula, sociálni pracovníci musia často riešiť aj problémy s klientmi závislými na alkohole či s mentálne postihnutými pacientmi, ktorých potreby boli v minulosti prehliadané. „Napríklad o problematike sexuality mentálne postihnutých osôb sa hovorilo veľmi málo, dokonca bola tabuizovaná. Zamestnanci ZSS mnohokrát nevedia, ako majú k jedincovi s postihnutím pristupovať, ako mu záležitosti ohľadne sexuálneho života vysvetliť. V rámci prevencie je preto pre kompetentných veľmi dôležité disponovať potrebnými vedomosťami a sociálnymi zručnosťami,“ uviedla Kazimírová.
Foto: ilustračné