VÁŽNY: Zastavenie výstavby diaľnice predraží
WEBNOVINY.SK
Ľubomír VážnyFoto: SITA/Jozef JakubčoBRATISLAVA 16. decembra (WEBNOVINY) – Súčasná vláda podľa poslanca a exministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) svojimi rozhodnutiami spôsobila zastavenie výstavby diaľnic, čo v budúcnosti spôsobí ich predraženie a značné škody pre ekonomiku. Kritizoval pritom zastavenie tretieho balíka PPP na výstavbu úsekov D1 pri Žiline, čo označil za obrovskú prehru ministra dopravy Jána Figeľa (KDH). Ako Vážny ďalej informoval na začiatku mimoriadnej schôdze parlamentu, ktorú inicioval opozičný Smer na tému prípravy a výstavby diaľnic, opakuje sa história z rokov 1998 až 2006. Po nástupe vlády Mikuláša Dzurindu (SDKÚ-DS) pred dvanástimi rokmi sa podľa Vážneho výstavba diaľnic predražila o 160 %, keď náklady na kilometer vzrástli na 650 mil. Sk (21,576 mil. eur).
„Takýto úbohý cieľ by si vláda ani ministerstvo dopravy nemali dávať,“ kritizoval Vážny záväzok súčasnej vlády odovzdať v rokoch 2011 a 2012 po 5,2 kilometroch diaľnic ročne. Spochybnil pritom, že bude splnený aj tento zámer. Bývalý minister dopravy pripomenul, že počas vlády Roberta Fica (Smer-SD) bolo v rokoch 2006 až 2010 odovzdaných do užívania takmer 140 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Predchádzajúca vláda mala vo svojom programovom vyhlásení cieľ otvoriť 100 kilometrov diaľničných a rýchlostných komunikácií. Vážnemu sa nepáčilo, že terajšia vláda nemá v programe uvedený konkrétny plán, koľko kilometrov diaľnic chce odovzdať vo svojom volebnom období.
Exminister dopravy v 50-minútovom príhovore ďalej uviedol, že za pol roka súčasnej vlády bola vypísaná iba jedna súťaž na výstavbu úseku D1 Jánovce – Jablonov. Ten mal byť postavený v zrušenom prvom balíku PPP na stavbu piatich úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom. Vážny kritizoval zastavenie výstavby žilinského úseku D3, ako aj iných diaľničných stavieb. Diaľničné úseky, ktoré minister Figeľ otvára, pripravila predošlá vláda, dodal Vážny. Pripomenul, že minulá vláda pripravila na výstavbu 90 kilometrov diaľnic a rýchlociest. „Pre mňa je zarážajúce, čo budete odovzdávať vy na konci funkčného obdobia,“ poznamenal Vážny. Kritizoval takisto to, že v štátnom rozpočte pre budúci rok je na diaľnice vyčlenených o 273 mil. eur menej prostriedkov z eurofondov, čo je oproti terajšiemu roku menej o 63 %. Po zrušení PPP projektov podľa neho nebudú európske peniaze stačiť na výstavbu diaľnic.
PPP projekty boli podľa Figeľa megastavby
Tri diaľničné projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP), ktoré
pripravila bývalá vláda, označil minister dopravy Ján Figeľ (KDH) za
megastavby. "Toto bol nábeh na maďarskú cestu do Grécka,“ uviedol vo
štvrtok Figeľ v rozprave počas mimoriadnej schôdze parlamentu o výstavbe
diaľnic. Zdôvodnil tým, prečo terajšia vláda nakoniec zastavila
realizáciu prvého a tretieho projektu PPP na výstavbu úsekov D1 medzi
Martinom a Prešovom a v okolí Žiliny.
Figeľ pripomenul, že celkové splátky, ktoré by musel štát platiť koncesionárom počas 30 rokov v prípade realizácie všetkých troch balíkov PPP, by predstavovali ročne 700 mil. eur. Je to suma, akú podľa neho Slovensko doteraz nikdy nedávalo ročne na diaľničnú výstavbu. V súčasnosti sa realizuje iba druhý balík PPP, ktorý je zameraný na výstavbu úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a severného obchvatu Banskej Bystrice.
"V roku 2011 môžeme odovzdať iba úseky, ktoré boli začaté,“ reagoval Figeľ na kritiku, že v budúcich dvoch rokoch má byť otvorených len po 5 kilometrov diaľnic ročne. Výstavbu pripravených úsekov diaľnic podľa neho totiž nemožno urýchliť. Minister dopravy kritizoval svojho predchodcu, že počet začatých diaľničných stavieb v minulom a tomto roku klesol na historické minimum. "Teraz žneme ovocie týchto rokov,“ dodal Figeľ. Na výhradu o zastavení výstavby žilinského úseku diaľnice D3 odvetil, že bola zastavená ešte pred tohtoročnými voľbami. Zároveň však uviedol, že dlho meškajúca stavba obchvatu Svidníka na R4 bude otvorená začiatkom budúceho týždňa.
"Nepodlieham nijakým mecenášom, nijakým finančným skupinám. Môžem vás o tom ubezpečiť,“ vyhlásil Figeľ. Doteraz prijaté rozhodnutia, vrátane zastavenia predražených PPP projektov, boli podľa neho vedené snahou, aby boli výhodné aj pre celú krajinu, nielen pre firmy a banky. Figeľ informoval, že plán výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014 predloží vláde do konca marca budúceho roka.