Ľubomír Hudačko Správy Regióny Zo Slovenska

Viceprimátor Feľbaba v rozhovore: Doprava si v Prešove stále vyžaduje veľkú pozornosť

Z radov prešovských poslancov patrí medzi najmladších, no stal sa viceprimátorom. S Vladimírom Feľbabom sme sa rozprávali aj o dopravnej situácii.

Ilustračný obrázok k článku Viceprimátor Feľbaba v rozhovore: Doprava si v Prešove stále vyžaduje veľkú pozornosť
Foto: Ľubomír Hudačko

Prešovský viceprimátor Vladimír Feľbaba (29) sa svojej funkcie ujal v mladom veku. Nás zaujímalo i to, ako vyzerá jeho bežný pracovný deň ako zástupcu hlavy mesta tretieho najväčšieho mesta na Slovensku.

Denný režim viceprimátora

„Na cestu do práce využívam MHD, niekedy auto, no preferujem najmä cyklodopravu. Počas dňa mám určený konkrétny program, ktorý je stanovený vopred. Ide o porady, stretnutia s ľuďmi z mestských firiem, alebo z úradu. Patria sem aj individuálne stretnutia s občanmi, ktorí chcú riešiť konkrétne problémy. Ide aj o iné formálne stretnutia, napr. ak máme prijatia delegácie zo zahraničia, prípadne študentov. Otvárame s nimi rôzne otázky a formy spolupráce, ktoré by boli prospešné pre naše mesto,“ povedal Feľbaba pre náš spravodajský web.

Ďalej uviedol, že väčšinou je to o kontakte s ľuďmi. Avšak na starosti má aj agendy: sociálnu, správu mestských spoločností a agendu smart city. „To znamená, že v prípade sociálnych vecí mám kompetenciu podpisovať zmluvy a listiny, ktoré majú sociálny charakter. A na to človek potrebuje dostatok času, takže sa snažím stanoviť si ho v rámci dňa. Listiny a zmluvy si vždy dôsledne prejdem, podpíšem a potom to prejde v rámci úradu ďalším procesom,“ hovorí.

Okrem toho sa na úrade venuje aj interným poradám či už s vedením mesta, alebo individuálne na úrovni primátorky, prednostky a vedúcich odborov. Predtým, než ide domov si to namieri ešte do terénu a stretáva sa s ľuďmi, ktorí chcú počuť odpovede k jednotlivým problémom. Zaujímalo nás aj to, čo príjemné a čo nepríjemné ho vo funkcii zatiaľ prekvapilo.

Čo ho nepríjemne prekvapilo?

„Človeka prekvapí príjemne i nepríjemne mnoho vecí. Nepríjemne ma prekvapilo, ak to zovšeobecním, že vo verejnej či štátnej správe jestvujú ťažkopádnosť a zbytočná byrokracia. Ako mladého človeka a občana ma to, samozrejme, veľmi hnevá, rád by som uprednostnil transparentné, no rýchlejšie postupy. Máme však zákonné normy a podľa nich postupujeme,“ povedal.

Podľa jeho slov by bolo dobré hľadať spôsoby, aby sa postup v správe veci verejných zefektívnil a aby občan bol čo najviac informovaný. „Snažíme sa na úrovni mesta reagovať prvkami v rámci smart city, resp. elektronizáciou úradu. Teda tak, aby mal občan čo najlepšie možnosti komunikácie s úradom a nevyžadovalo si to zo strany občanov ani osobnú návštevu úradu,“ uviedol ďalej. Feľbaba nám uviedol, že ho veľmi milo prekvapilo, ako ho ľudia prijali. „Vnímajú ma ako človeka, ktorý má iný pohľad na svet a nie je zaťažený nejakou minulosťou. Snažím sa ísť touto cestou aj ďalej a hľadať nové nápady. Tie ešte zatiaľ mám a snažím sa ich uplatňovať do praxe,“ povedal úsmevne ďalej.

Uvedomuje si, že sa nedá všetko urobiť hneď, ale postupne. „Aj keď si možno ľudia myslia, že to tak nie je, no máme víziu, ktorú sa snažíme napĺňať. Verím, že sa vyporiadame so starosťami, ktoré naše mesto v súčasnosti pociťuje a aktívne popracujeme na nových, pre občanov viditeľných projektoch. Stále sa na to snažím pozerať triezvo. Myslím si, že aj za krátky čas v takejto funkcii pochopíte množstvo vecí. Niekto môže byť na úrade omnoho dlhšie a urobí toho podstatne menej, ale triezvym pohľadom na vec a ľudským prístupom sa dá urobiť dosť,“ uviedol.

O doprave

Načrtli sme aj pálčivú tému mesta Prešov, ktorou je doprava. Viceprimátor si myslí, že tá sa v meste hýbe dobrým smerom, avšak stále si vyžaduje veľkú pozornosť.

„Okolo Prešova sa po dlhých desaťročiach začínajú stavať obchvaty, rekonštruujeme križovatku Levočskú – Obrancov mieru, bude sa rekonštruovať Solivarská – Východná, spustil sa proces verejného obstarávania na ulicu Jarkovú, ktorá by mala dostať novú podobu korešpondujúcu s ulicou v historickom centre mesta,“ vymenoval časť zmien.

Ako pokračoval, obnovou prejdú aj ulice okolo OC Forum a spolupracuje sa s prešovskou župou ohľadom rekonštrukcie ulice Solivarskej, kde pribudne cyklocestička. A tiež sa plánujú realizovať aj ďalšie – a to Mlynský náhon, či napojenie na cykloželezničku od cintorína na Solivare. „Chceme pokračovať v rozmachu cyklodopravy v meste. Vo výstavbe sú tiež parkovacie prístrešky pre bicykle. Plánuje sa aj napr. cyklochodník zo Švábov na Delňu,“ prezradil. Sám je tiež aj poslancom za VMČ č. 5, pod ktorý spadá práve sídlisko Šváby, Solivar a Soľná Baňa.

Ambíciou v tejto lokalite je podľa jeho slov pokračovať v začatých prácach a aj v tom, aby sa čistila časť Soľného potoka od tamojšieho pohostinstva až po tok rieky Sekčov.

„Komunikujeme so správou povodia Hornádu a Bodvy, aby sme to tam čo najskôr vedeli prečistiť. Tiež budem rád, ak sa v blízkom období vybuduje multifunkčné ihrisko pri ZŠ Važecká, opravia sa cesty a chodníky a nájdeme peniaze aj na rekonštrukciu kultúrneho zariadenia na Solivare a Šváboch. Keďže sa plánuje budovať nová IBV v oblasti Stavenec, vidíme už teraz existujúci problém na uliciach Zlatobanskej, Kysuckej a Solivarskej. Autá z priľahlých obcí tam ráno tieto ulice preplňujú a to sa ešte nezačalo s výstavbou spomínanej IBV Stavenec. Je to vážny problém a snažíme sa s poslancami za našu mestskú časť nájsť východiská. Sme v situácií, keď musíme nájsť inú alternatívu. Existuje už štúdia dopravného prepojenia Zlatobanskej ulice a napojenie na ulicu Jesennú, následne Košickú ulicu,“ povedal nám.

Doprava ako priorita

Feľbaba potvrdzuje, že doprava je stále priorita mesta Prešov, no jedným dychom dodáva, že niekedy nie je jednoduché všetko vyriešiť rýchlo aj kvôli byrokracii. „No hľadáme spôsoby, aby to bolo čo najtransparen­tnejšie a najefektívnejšie,“ prezradil.

Na otázku, ktoré doterajšie volebné obdobie prinieslo Prešovu z jeho pohľadu najviac osohu, prešovský viceprimátor odpovedal diplomaticky.

„Myslím si, že za každého obdobia Prešov išiel ďalej a napredoval. Bola aj kríza, ale každé obdobie má svoje plusy a mínusy. Z chýb sa môžeme len poučiť a ísť ďalej, robiť to lepšie. Som presvedčený, že aj súčasný mandát pani primátorky bude prospešný pre naše mesto a ja osobne tiež urobím maximum, aby som v tomto pani primátorke pomohol. Naše mesto musí vytvoriť podmienky pre skutočný potenciál, ktorý tu máme a to sú ľudia. Veľká časť mojej generácie odišla a odchádza preč na západ. To je veľká chyba a na úrovni štátu o tom nahlas hovorme a riešme to."

"Ak by sme spoločne dali hlavy dokopy, tak si myslím, že každý Prešovčan bude hrdý na to, že tu žije. Všetko má svoj proces a preto by som chcel pri tejto príležitosti upokojiť aj športovú verejnosť. Aj šport vnímame ako situáciu, ktorá nie je jednoduchá, no som v tomto optimista a verím, že pohneme športovú agendu dopredu a koncepčne. Prianím, samozrejme, je, aby sa v budúcnosti tunajší šport reálne prinavrátil do takej podoby, akú mal v minulosti,“ povedal.

Zimný štadión so strechou

Podľa jeho slov je vedenie mesta toho názoru, že účty sa skladajú po 4 rokoch práce. „Teraz je fáza, keď sa navonok zdá, že nič nejde dobre, no pevne veríme v úspešné naplnenie projektov v doprave, športe a v iných odvetviach,“ dodal. Futbalový a zimný štadión sa podľa jeho slov teda dokončia.

„Určite sa dokončia skôr, ako až na konci súčasného volebného obdobia. Nebral by som to až na také dlhé časové rozmedzie. Komunikujeme so zhotoviteľom, aby bol zimný štadión dokončený v dohľadnej dobe. Čaká sa na dodanie lanovej konštrukcie, ktorá príde v septembri a do konca roka by sme ho chceli mať pod strechou. Potom sa môžu naštartovať ďalšie práce na tribúne a vnútorných priestoroch,“ poodhalil proces rekonštrukcie.

Feľbaba uviedol, že ďalšou prioritou mesta je snaha mať viac zelene, než nákupných centier. Mesto schválilo financie aj na výkup pozemkov pre centrálny mestský park, kde podľa jeho slov čoskoro spustia medzinárodnú architektonickú súťaž návrhov. Známy je už aj víťaz architektonickej súťaže na Delňu, kde sa pokračuje v ďalších fázach jej projektovej prípravy a realizácie. Dodal, že takisto sa bude revitalizovať aj Záhrada umenia.

Nejeden Prešovčan sa v nedávnej dobe sťažoval na kosbu. Komplikácie priznal aj Feľbaba. „Áno priznávam a ospravedlňujem sa. S kosbou sme mali problém, hlavne v počiatočnej fáze. Na konci júla sme už nemali od občanov hlásené žiadne sťažnosti a išli sme podľa harmonogramu. Dobrou správou je, že s mladými šikovnými ľuďmi plánujeme zmeniť koncepciu kosenia od budúceho roka s ohľadom na podporu mikroklímy v meste. A to zadržiavaním vlahy v krajine s úctou k včelstvám, hmyzu a vtáctvu,“ zakončil témy, ktoré zaujímajú nejedného Prešovčana.

Sledujte nás aj na našom Facebooku, Instagrame a Twitteri a nenechajte si ujsť ďalší zaujímavý obsah z Prešova a okolia.

A vo videu si môžete pozrieť zábery, ktoré v polovici augusta zachytili výstavbu križovatky juh pri výjazde z Prešova na Košice.

Zdroj: Dnes24.sk
Zdroj: Dnes24.sk

Rýchle správy

Najčítanejšie