Vonku HORÚČAVY, v obchodoch Vianoce: Predávajú už čokoládových Mikulášov či adventný tovar
Hoci sa letné prázdniny blížia ku koncu, vonku je momentálne horúce leto a Vianoce sú ešte ďaleko. Mnohé reťazce však už vyťahujú predvianočný a vianočný tovar.
Vianoce síce prichádzajú až v decembri, no ich dopad na rodinný rozpočet môže byť citeľný už dnes. Ak nerátame augustové výplaty, tak do veľkonočných sviatkov budú už len štyri.
Vianoce v auguste
Finančný analytik Pavel Škriniar zo Swiss Life Select upozorňuje, že tohtoročné sviatky budú pravdepodobne opäť o niečo drahšie. Tentoraz to nebude spôsobené len infláciou, ale aj vyššou sadzbou DPH, ktorá môže ovplyvniť ceny tovarov a služieb.
Skúsenosti z minulých rokov ukazujú, že časť nakupujúcich skutočne vyhľadáva adventný sortiment už v lete. Tí, ktorí majú školopovinné deti, potrebujú peniaze najmä v septembri a októbri, mnohí preto kupujú maličkosti a darčeky už v lete. Ak sú to veci na zimu, napríklad oblečenie, v lete je ešte lacnejšie.
Ak cestujete po Európe, v mnohých tamojších obchodoch je už „zima“. V pobočke reťazca Norma v Premnitze začali tento týždeň predávať vianočný sortiment presne 134 dní pred Štedrým večerom. V regáloch sa objavili figúrky čokoládových Mikulášov, balíčky perníkov a ďalšie adventné sladkosti. Zatiaľ čo vonku panuje horúce leto, vo vnútri obchodu už zákazníkov víta atmosféra zimných sviatkov, píše denník Bild.
Podľa Nilsa Buscha-Petersena, hlavného riaditeľa Zväzu obchodu Berlín-Braniborsko, nejde o nič neobvyklé. „Mnoho ľudí si kupuje vianočný tovar už teraz," vysvetľuje. Ako dodáva, v Belgicku ho predávajú po celý rok.
Taktika obchodníkov
Nám sa podarilo tento týždeň natrafiť na zapĺňanie regálov adventným a vianočným tovarom v jednom z lacných reťazcov na východe Slovenska. To, že vianočný tovar ponúkajú predajcovia už v lete, nie je žiadnou novinkou.
Viacerých ľudí to irituje, iní si zase pochvaľujú, že sa aspoň stihnú na Vianoce pripraviť a nepocítia to nárazovo v decembri na svojich peňaženkách. Alebo sa jednoducho chcú vyhnúť vianočnému zhonu.
Podľa marketérov ide o taktiku, aby ľudia nakúpili viac, preto je pre obchody dôležité, aby s vianočným predajom začali o niekoľko mesiacov skôr. Predaj v tomto skorom období totiž môže tvoriť aj polovicu ročných tržieb.
Marketér Charles Lindsey pre dothaneagle.com vysvetlil, že nakupujúci reagujú na taktiku skorého vyloženia tovaru veľmi účinne, pretože začnú nakupovať darčeky už v septembri a postupne kupujú jednu maličkosť za druhou až do Vianoc. „Vianočná hudba, estetika a scenéria ovplyvňujú ich nákupné správanie,“ vysvetlil Lindsey.