Žlté zlato z poľa: Je pravda, že sa z kukurice priberá?

Posolená varená pochúťka, charakteristické bábiky zo šúpolia či pukance? Kukuricu, ktorá má mnoho podôb, k nám údajne doviezli Rómovia, Čech jej dal názov. Prečo sa do nej zahryznúť?

Eliška Šándorová
Ilustračný obrázok k článku Žlté zlato z poľa: Je pravda, že sa z kukurice priberá?
Zdroj: TASR

Hoci sa v rozvinutých krajinách kukurica pestuje najmä ako krmivo pre dobytok a kŕmia sa ňou prevažne ošípané a hydina, to, že sa z nej priberá je mýtus. Naopak, chrúmanie zlatých klasov patrí k zdravej letnej pochúťke!

Kukurica siata je veľmi stará plodina z Ameriky, ktorú už pred vyše piatimi tisícami rokov poznali Indináni na území dnešného Mexika. K nám vraj túto zeleninu doviezli Rómovia z oblastí Turecka a Balkánu okolo roku 1630. Iné zdroje uvádzajú, že na Slovensko sa dostala z Maďarska v polovici 18. storočia.

Starí Mayovia dokonca verili, že prvý človek bol stvorený z kukuričných zŕn zomletých na kašu. Nech je pravda o jej ceste k nám akákoľvek, žlté zrnká sú hotovým zlatom!

Žlté zlato

Keďže kukurica zasýti na dlhšiu dobu, môže plnohodnotne nahradiť jedlo. Energiu, ktorú z nej získavame, odbúrava organizmus postupne. Má dokonca viac bielkovín ako iná čerstvá zelenina. Bohatý obsah vitamínov zabezpečuje veľké množstvo pozitívnych účinkov.

ZAUJME VÁS: Kvety na zjedenie. Viete, ktoré môžete použiť v kuchyni a načo?

Ak ste nervózni, pociťujete stres, častú únavu, možno máte nedostatok kyseliny pantoténovej. Aj túto zložku taktiež nájdete v kukurici. Hovoríme o vitamíne B5, ktorý dodáva telu potrebnú energiu.

Nechýbajú v nej ani ostatné vitamíny zo skupiny B. Tie vplývajú na mozog a dobrú náladu rovnako ako uhľohydráty, proteíny a minerálne látky. Kukurica vám pomôže aj pri trávení a zápche, keďže obsahuje dostatok vlákniny. Má močopudný účinok, bráni zadržiavaniu vody v tele.

Na zdravie i krásu

Pozitív je veľa. Dobre vplýva aj na plodnosť a potenciu, pomáha udržiavať správnu hladinu hormónov, zvyšuje schopnosť sústrediť sa a posilňuje intelekt.

Chcete mať lepšiu pleť a vlasy? Stačí zjesť 100 gramov kukurice denne. Táto dávka obsahuje dostatok antioxidantov, ktoré zabránia oslabeniu pramienkov škodlivym UV žiarením. Zvýši sa i tvorba kolagénu, ktorý vám zabezpečí hladšiu pleť. A ako je to s priberaním či chudnutím? Jeden uvarený klas kukurice má iba 90 kalórií, preto sa jej naozaj nemusíte vyhýbať!

Dokonca si môžete doma pripraviť čaj so zoštíhľujúcim účinkom. Stačia vám na to usušené kukuričné vlásočnice. Jednu čajovú lyžičku zalejete 250 ml vody, necháte vylúhovať a vypijete. Ak si nápoj osladíte medom, podporíte činnosť ľadvín. Vlásočnice zbierajte kým sú svetlé a rovnako sfarbené. Ak sú tmavšie, strácajú liečivé schopnosti.

ZAUJME VÁS: Predali ste úrodu či pokosili cudzí trávnik? Ktoré príjmy musíte zdaniť

Receptov na internete je veľa. Tento má byť proti obezite: Potrebujete vňať lipkavca pravého 100 g, 50 g kukuričných vlásočníc a 50 g krušinovej kôry, vňať čakanky a vňať tymiánu po 25 g. Denne musíte vypiť minimálne dve a maximálne štyri dvojdecové poháre nálevu

Kukuričné podoby v kuchyni

Kukurica má uplatnenie aj v podobe kaše, pri zahusťovaní či v podobe múky. Jedlá z nej sú ľahko stráviteľné. Neodmysliteľne patrí na pizzu, do rizota, šalátov, polievok či ako príloha. V lete si ju môžete ugrilovať, jemne ochutiť maslom.

A v zime zase môžete siahnuť po “kinovej“ alternatíve v podobe voňavého popcornu. Aj v tejto podobe je kukurica zdravšia alternatíva namiesto mastných čipsov či slaných arašidov.

PREČÍTAJTE SI: Ako skladovať potraviny v lete: Niekoľko užitočných rád, ktoré vám zachránia zdravie

Ilustračné foto, TASR

Zdroj: Dnes24.sk